کانون های فرهنگی و تربیتی استان اردبیل

وبلاگی در مورد برنامه‌های کانون‌های فرهنگی و تربیتی

کانون های فرهنگی و تربیتی استان اردبیل

وبلاگی در مورد برنامه‌های کانون‌های فرهنگی و تربیتی

راه های پیشگیری از اضطراب امتحان در میان دانش آموزان

توقعات واقع گرایانه داشته باشید ولی هنگامی که دانش آموزان آنطور که باید و شاید خوب عمل نمی کنند از نشان دادن واکنش افراطی بپرهیزید. اگر دانش آموزان برای درس خواندن حداکثر سعی خود را به کار می گیرند آنها را تشویق کنید وبه آنها جایزه بدهید حتی اگر نمراتشان به اندازه تلاششان خوب نباشد. برای اینکه به دانش آموزان کمک کنید تا بر احساس تشویش و نگرانی قبل از امتحان فائق آیند اطمینان یابید که به خوبی درس خوانده اند و آماده ی امتحان هستند.

به دانش آموزان کمک کنید تا برنامه ی درسی خوبی تنظیم کنند. وقتی امتحانی در پیش است دانش آموزان را تشویق کنید تا یک برنامه درسی برای خود بنویسند تا بتوانند زودتر از موعد خود را برای امتحان آماده کنند.

به دانش آموزان کمک کنید تا مهارت های مطالعه را بیاموزند. علامت گذاری نکات مهم، یادداشت برداری و روشهای خاص مطالعه را به آنها یاد بدهید.

هدف امتحان باید ارزیابی دانسته های دانش آموزان باشد نه نادانسته های آنان.

در ارزشیابی میزان یادگیری دانش آموزان نباید فقط نمره ی امتحان را ملاک و معیار قرار دهید از شیوه هایی چون تحقیق، کنفرانس، ارزیابی های شفاهی و... نیز استفاده کنید.

قبل از امتحان اصلی از امتحانات فرض و آزمایش به منظور آشنا سازی به سوالات و نحوه ی امتحان استفاده کنید این امر کمک می کند تا هم میزان اضطراب دانش آموزان را نسبت به امتحان اصلی پیش بینی کنیم و هم به تدریج اضطراب آنها را کاهش داده و میزان اعتماد به نفس شان را بالا ببریم.

از برگزاری امتحانات با وقت بسیار اندک خودداری کنید.

بهتر است ترتیب سوالات از ساده به دشوار باشند تا دانش آموزان با پاسخ به سوالات آسان انگیزه و دلگرمی لازم را به دست آورند.

بهتر است به دانش آموزان توصیه کنید که در ابتدای جلسه به همه ی سوالات امتحان نگاه نکنند و سوال به سوال جلو بروند و پاسخ دهند.

از طرح سوالاتی که کاملا جنبه ی حفظ کردنی دارند حتی الامکان اجتناب نمایید.

سوالات را باید به صورتی تنظیم کنید که دانش آموزان فرصت به کار بستن معلومات خود را در موقعیت های دیگر داشته باشند.

سوالات باید خوانا، روشن، صریح، قابل فهم، بینیاز از تعبیر و تفسیر باشد چرا که هر گونه ابهام در سوالات مطرح شده می تواند موجب تشدید اضطراب دانش آموزان شود.

خانم حکیمه حیدریان مدیر دبیرستان الزهرا گرمی، ماهنامه نسیم کانون بهمن ماه 88

نظرات 0 + ارسال نظر
برای نمایش آواتار خود در این وبلاگ در سایت Gravatar.com ثبت نام کنید. (راهنما)
ایمیل شما بعد از ثبت نمایش داده نخواهد شد