X
تبلیغات
پیکوفایل
رایتل

وبلاگی در مورد برنامه‌های کانون‌های فرهنگی و تربیتی

درباره من
کانون های فرهنگی و تربیتی استان اردبیل

در صورت داشتن نظر، پیشنهاد و انتقاد به رایانامه(ایمیل) اینجانب sdoa@chmail.ir اعلام فرمایید. قبلاً از دقت نظر شما کمال تشکر را دارم. بهزاد ناقل

نویسندگان
آمار
تعداد بازدیدکنندگان :
85280

مهارت افزایی انجمن سرود و موسیقی کانون های فرهنگی و تربیتی شهید رجایی در قالب «آواهای مدرسه به زبان محلی»

یکی از فعالیت های کانون های فرهنگی و تربیتی در قالب انجمن ها فعالیت سرود و موسیقی است. بی شک نغمه های موزون و آهنگ های جذاب نقش موثری در جذب مخاطبان به خصوص نوجوانان و جوانان دارد. پیامی که به صورت شعر و آهنگ به شنونده و مخاطب داده می شود ماندگاری بیشتری دارد تا اینکه این پیام بدون فرباهنگ معین و مناسب به فراگیرنده داده شود.

نغماتی که در قالب آوای مدرسه برای مدارس سراسر کشور توسط اداره کل امور فرهنگی و هنری تهیه و تدارک شده است در راستای همین هدف قابل ستایش بوده است که دانش آموزان نغمات را با قسمت با کلام و سپس بی کلام همراهی و همخوانی می نمایند و در قالب مسابقات فرهنگی و هنری در گروه های هنری صف آرایی و هم آوایی می نمایند.

پروژه ی مهارت افزایی انجمن سرود و موسیقی کانون:

آواهای مدرسه که با اشعار فارسی تنظیم گردیده است با توجه به سنگین و ثقیل بودن ریتم ها یعنی و ... چندان مناسبتی با گروه سنی دانش آموزان ندارند برای آنان نامانوس بوده و چندان رغبت و شوقی برای ادامه تمرینات پیدا نمی کنند. لذا به عنوان مربی انجمن سرود و موسیقی کانون بر آن شدیم که اشعار محلی شاعران بومی را که نکات تربیتی و مطالب نغز و شیرینی دارند، جمع آوری کنیم و در حد بضاعت هنریمان و با همکاری نوازنده مستعد ارگ، دانش آموز نوید محجوب نغمات موزون بر روی این اشعار تنظیم کنیم. این کار به صورت عملی پروژه مهارت افزایی کانون می باشد که این پروژه تهیه، تولید، ضبط و انتشار آثار موسیقیایی کانون را عهده دار می باشد.

محاسن پروژه مهارت افزایی در قالب تولید آواهای محلی:

1- اجرای نغمات شیرین بومی توسط دانش آموزان.

2- یادگیری سریع ریتم و فرباهنگ و هم آوایی صحیح با آن.

3- شناساندن شاعران بومی و محلی به دانش آموزان.

4- توجه به هنر اصیل و ماندگار موسیقی آذری.

5- ایجاد بستر لازم برای کسب رتبه های برتر در مسابقات کشوری(در این مرحله از مسابقات به هنر بومی و ساز و آواز محلی اهمیت ویژه ای قائل هستند).

6- محدود نشدن مربی تربیتی به آواها و نغمه های فارسی و استفاده از آواهای محلی.

7- به کارگیری سازهایی از قبیل، قوپوز، قارمون، نقاره و... در گروه های هنری در صورت امکان.

8- تهیه آرشیوی از این آواها و نواها در سازمان آموزش و پرورش استان اردبیل و در صورت صلاحدید تکثیر و توزیع آنها به مدارس سراسر استان.

9- گرایش نوجوانان و جوانان به موسیقی محلی و رویگردانی از موسیقی های هیجان انگیز و مخرب راک، رپ، هوی متال، راک اندرول و...

10- به کارگیری هنرمندان محلی در گروه های هنری و توجه به ارج و مقام والای آنها.

متن اشعار آوای محلی کانون:

ائل سوغاتی

شعر: محمود دست پیش

آهنگ و تنظیم: نوید محجوب

سرین سـولو بولاغلاردان          یاشیل یارپاق بوداغلاردان!

لاله رنـگلی یا ناغلاردان           بال سوزولن دو داغلاردان!

سیزه سلام گیترمیشم

قـوچ بـنی نین هجریندن          سـتــارخـانـین هـنریندن

شــهریـاریـن شهریندن          دان اولـدوزلـو سحریندن

سیزه سلام گیتر میشم

یودومون ساز آواز یندان           سـاری تـئللـر قوتازیندان

گئـجــه لرین آیازیندان           محــنت چکن آراز یندان

سیزه سلام گیترمیشم

موغان دشتی

شعر: حسنعلی نغلرزاده اجیرلو

آهنگ و تنظیم: شفق آذر اوغلو

مـوغـان دشـتی، خان آرازین لپه سـی

اصــلانـدوزدا نـادر شـاهین تپه سـی

خـلقیمیزین، آخــان آراز نـغمه سـی   خـاطـر لایـیر تــاریخینی هرزامان

یــادادوشور بوتور پاغدا آخان قان

موغان دشتی قیزیل تورپاق، پارس آبـاد      

سـبـله یـیری قـوجـا قیندا مین فرهـاد

دئییر کـی سـال، سـاوالانـا، سن فریاد  تا کـی دونیا شیرینلری او یانسـیـن

اوره کـلـری، محـبـتـله بـویانسین

مــن اویـانـدیم، اویـاندیقجا شیرینلر

مـحـبـته بـویـانـدیـقـجا شیـرینـلر

دایــانمـادیـم دایـانـدیقـجا شیـرینلر  سـویـله دیمکی: تانییین کی، فرهادام

اوجا داغی، تر په شدیره ن فریاد دام

جایگاه سرودهای انقلابی در کانون:

هر چند تنوع اشکال موسیقی در قالب موضوع ها و عناوینی چون آهنگ های انقلابی، موسیقی اصیل، موسیقی پاپ یا مردمی، موسیقی محلی و «فولکلوریک»، موسیقی نیایشی، موسیقی ایرانی، موسیقی مذهبی و سنتی، موسیقی حماسی، موسیقی کودک و... جلوه گر شده است اما تعریف روشن و شفافی از این عناوین تا کنون صورت نگرفته است و آثار مثبت و یا منفی آنها بر روی کودکان و نوجوانان از منظر تعلیم و تربیت مطالعه نشده است، حتی فراتر از آن در تعریف علمی و عملی این رشته ها و مفاهیم، پژوهشی عملی صورت نگرفته است. به عنوان نمونه هنوز مشخص نیست که منظور از آهنگ ها و یا سرودهای انقلابی چیست. آیا انقلابی بودن به معنای وجود اشعار انقلابی در آن است و یا به علت این که خواننده و یا نوازنده این آهنگ ها فردی انقلابی و مذهبی است و در نتیجه این سرودها موضوعیت انقلابی به خود می گیرند و یا اینکه دلایل دیگری دارد که در آن صورت هر یک از آنها نیازمند تحلیل و وارسی علمی و منطقی است. با توجه به این نکته و مقطعی بودن اجرای سرودهای انقلابی در دهه فجر و ماه بهمن  این سرودها چندان مناسب فعالیت های کانون نمی باشند.

نتیجه گیری:

در حال حاضر با توجه به گرایش نوجوانان و جوانان به سازها و آهنگ های غیر اصیل انتظار می رود کانون ها با پرپایی کلاسهای آموزش سازهای محلی و سنتی  بیش از بیش در جذب این افراد مستعد قدمهای موثر بردارند و از تکرار و تمرین در قالب آواهای قبلی و آهنگ های تکراری خودداری کنند. در صورت وجود این مهم مسابقات تک خوانی و تک نوازی و برگزاری مسابقات سرود و موسیقی دوره ای بین کانون ها در حد مقبول انجام خواهد پذیرفت و فعالیت های کانون در قالب سرود و انجمن سرود و موسیقی (صفحه 40 کتاب سرفصلهای فعالیت های کانون) انجام خواهد گرفت.

به امید آن روز

منابع و مأخذ:

1- نقش مهر، رهنمود برگزاری مسابقات و جشنواره های فرهنگی و هنری سراسر کشور، 1380

2- کریمی، عبدالعظیم، تربیت موسیقایی(آوا و نوا در تربیت)، نشر عابد، 1385

3- دست پیش، محمود، ائل سوغاتی، چاپ خوشه، 1370

4- نظر زاده ی اجیرلو، حسنعلی، آجی لحظه لر، نشر مهد تمدن،1382 

نگارش و تنظیم: رضا خلیلی جم، بهرام خیری

نوازنده: نوید محجوب

سالتحصیلی 89-88

23 اسفند 1388 , چاپ

نظرات (1)

6 بهمن 1390 ساعت 22:19
فرج پور
این ایده بسیار عالی در ترویج فرهنگ واواهای محلی وزبان مادریمان است ضمن اینکه دست مریزاد میگویم خواهشمند است اهنگ های بی کلام این سرود ها ویا اشعار را جهت دانلود در وب سایت قرار دهید
امتیاز: 0 0
برای نمایش آواتار خود در این وبلاگ در سایت Gravatar.com ثبت نام کنید. (راهنما)

نام :
ایمیل :
وب/وبلاگ :
ایمیل شما بعد از ثبت نمایش داده نخواهد شد