کانون های فرهنگی و تربیتی استان اردبیل

وبلاگی در مورد برنامه‌های کانون‌های فرهنگی و تربیتی

کانون های فرهنگی و تربیتی استان اردبیل

وبلاگی در مورد برنامه‌های کانون‌های فرهنگی و تربیتی

برگزاری دوره ی آموزشی غیرحضوری پانا در استان اردبیل

 

دومین دوره ی آموزش غیرحضوری پانا در استان اردبیل برگزار گردید. اولین دوره ی این آزمون سال گذشته در سطح استان برگزار و در جریان آزمون سال قبل بیش از 1500 نفر از دانش آموزان علاقه مند دوره ی تحصیلی متوسطه مناطق و نواحی استان شرکت نموده و 877 نفر موفق به کسب نمره ی قبولی(12) گردیدند. در سال جاری پیش بینی می شود استقبال دانش آموزان از این طرح افزایش داشته باشد. منابع آموزشی آزمون از طریق وبلاگ آموزشی خبرگزاری پانا استان به آدرس Pana.blogsky.com در اختیار شرکت کنندگان در دوره قرار گرفت و علاقه مندان می توانند با مراجعه به وبلاگ نسبت منابع را دانلود نمایند. لازم به ذکر است نفراتی که حداقل نمره را کسب نمایند گواهینامه دریافت نموده و جهت حضور در دوره ی آموزشی حضوری استانی دعوت خواهند شد.

بخشی از کتاب «فاطمه فاطمه است» از معلم شهید علی شریعتی

تسلیت ایام فاطمیه 

از شخصیت فاطمه سخن گفتن بسیار دشوار است. فاطمه یک «زن» بود، آنچنان که اسلام می خواهد که زن باشد. تصویر سیمای او را پیامبر، خود رسم کرده بود و او را در کوره های سختی و فقر و مبارزه و آموزش های عمیق و شگفت انسانی خویش پرورده و ناب ساخته بود.

وی در همه ابعاد گوناگون «زن بودن» نمونه شده بود.

مظهر یک «دختر»، در برابر پدرش.

مظهر یک «همسر»، در برابر شویش.

مظهر یک «مادر»، در برابر فرزندانش.

مظهر یک «زن مبارز و مسئول»، در برابر زمانش و سرنوشت جامعه اش.

وی خود یک «امام» است، یعنی یک نمونه مثالی، یک تیپ ایدآل برای یک «زن»، یک «اسوه»، یک «شاهد» برای هر زنی که می خواهد «شدن خویش» را خود انتخاب کند.

او با طفولیت شگفتش، با مبارزه مدامش در دو جبهه خارجی و داخلی در خانه پدرش، خانه همسرش، در جامعه اش، در اندیشه و رفتار و زندگیش، «چگونه بودن» را به زن پاسخ می داد.

نمی دانم چه بگویم؟ بسیار گفتم و بسیار ناگفته ماند.

در میان همه جلوه های خیره کننده روح بزرگ فاطمه، آنچه بیش از همه برای من شگفت انگیز است این است که فاطمه همسفر و همگام و هم پرواز روح عظیم علی است.

او در کنار علی تنها یک همسر نبود، که علی پس از او همسرانی دیگر نیز داشت، علی در او به دیده یک دوست، یک آشنای دردها و آرمان های بزرگش می نگریست و انیس خلوت بیکرانه و اسرار آمیزش و همدم تنهائی هایش. این است که علی هم او را به گونه دیگری می نگرد و هم فرزندان او را. پس از فاطمه، علی همسرانی می گیرد و از آنان فرزندانی می یابد. اما از همان آغاز فرزندان خویش را که از فاطمه بودند با فرزندان دیگرش جدا می کند. اینان را «بنی علی» می خواند و آنان را «بنی فاطمه».

شگفتا، در برابر پدر، آن هم علی، نسبت فرزند به مادر.

و پیغمبر نیز دیدیم که او را به گونه دیگری می بیند. از همه دخترانش تنها به او سخت می گیرد، از همه تنها به او تکیه می کند. او را –در خردسالی– مخاطب دعوت بزرگ خویش می گیرد.

نمی دانم از او چه بگویم؟ چگونه بگویم؟

خواستم از «بوسوئه» تقلید کنم، خطیب نامور فرانسه که روزی در مجلسی با حضور لوئی، از «مریم» سخن می گفت.

گفت، هزار و هفتصد سال است که همه سخنوران عالم درباره مریم داد سخن داده اند. هزار و هفتصد سال است که همه فیلسوفان و متفکران ملت ها در شرق و غرب، ارزش های مریم را بیان کرده اند. هزار و هفتصد سال است که شاعران جهان، در ستایش مریم همه ذوق و قدرت خلاقه شان را به کار گرفته اند. هزار و هفتصد سال است که همه هنرمندان، چهره نگاران، پیکره سازان بشر در نشان دادن سیما و حالات مریم هنرمندی های اعجازگر کرده اند. اما مجموعه گفته ها و اندیشه ها و کوشش ها و هنرمندیهای همه در طول این قرن های بسیار، به اندازه این یک کلمه نتوانسته اند عظمت های مریم را باز گویند که :«مریم مادر عیسی است».

و من خواستم با چنین شیوه ای از فاطمه بگویم، باز درماندم، خواستم بگویم، فاطمه دختر خدیجه بزرگ است.

دیدم که فاطمه نیست.

خواستم بگویم که: فاطمه دختر محمد(ص) است.

دیدم که فاطمه نیست.

خواستم بگویم که: فاطمه مادر حسنین است.

دیدم که فاطمه نیست.

خواستم بگویم که: فاطمه مادر زینب است.

باز دیدم که فاطمه نیست.

نه، اینها همه هست و این همه فاطمه نیست.

فاطمه، فاطمه است.

شهادت حضرت فاطمه(س) را به خدمت فرزند عزیزش امام زمان(عج)  

و شیعیان علی(ع) تسلیت عرض می نمایم.

هنر معلمی

 

معلمی شغل و حرفه نیست، بلکه ذوق و هنر توانمندی است معلمی در قرآن به عنوان جلوه ای از قدرت لایزال الهی نخست ویژه ذات مقدس خداوند تبارک و تعالی است. در نخستین آیات قرآن که بر پیغمبر اکرم(ص) نازل شد، به این هنر خداوند اشاره شده است:

اقرا باسم ربک الذی خلق، خلق الانسان من علق، اقرأ و ربک الاکرم، الذی علم بالقلم، علم الانسان ما لم یعلم(علق: 1ـ 5).

بخوان به نام پروردگارت که جهانیان را آفرید. انسان را از خون بسته سرشت بخوان! و پروردگارت کریم ترین است همان که آموخت با قلم، آموخت به انسان آنچه را که نمی دانست.

در این آیات خداوند، خود را «معلم» می خواند و جالب این که معلم بودن خود را بعد از آفرینش پیچیده ترین و بهترین شاهکار خلقت، یعنی انسان آورده است.

خداوند متعال مقام معلمی را بعد از آفرینش قرار داد. نوع انسان را که هیچ نمی دانست، به وسیله قلم آموزش داد که این از اوج خلاقیت و هنر شگفت خداوند در امر آفرینش حکایت دارد:

چو قاف قدرتش دَم بر قلم زد            هزاران نقش بر لوح عدم زد

از این رو، می توان گفت که هنر شگفت معلمی از آن خداوند عالم است.

شهید ثانی رحمت الله درباره هنر معلمی خداوند می فرماید: اگر هر مزیت دیگری، جز علم و دانش، معیار فضیلت به شمار می رفت، شایسته بود همان مزیت با وصف(اکرمیت) در ضمن این آیات همراه و هم پا گردد و آن مزیت به عنوان معیار کرامت نامحدود خداوند به شمار آید. کرامت الهی در این آیات با تعبیر «الاکرام» بیان شده است. چنین تعبیری می فهماند که عالی ترین نوع کرامت پروردگار نسبت به انسان با والاترین مقام و جایگاه او، یعنی علم و دانش هم طراز است.

به همین جهت امام خمینی (ره) می فرمود: معلم اول خدای تبارک و تعالی است... به وسیله وحی؛ مردم را دعوت می کند به نورانیت؛ دعوت می کند به محبت؛ دعوت می کند به مراتب کمالی که از برای انسان است.

معلم در کلام امام خمینی (ره): نقش معلم در جامعه، نقش انبیاست؛ انبیا هم معلم بشر هستند.

تهیه و تدوین: نیلوفر ناصری، عضو شورای دانش آموزی مدرسه فرهنگ

ویژگی استاد مطهری از زبان دوستان و نزدیکان

 

همیشه با وضو بود و به این کار توصیه می کرد.

به طبیعت علاقه وافر داشت و گاه ساعت ها در نقاط باصفا می نشست و تفکر می کرد.

نماز شب را به پا می داشت.

در حین بیان مطالب علمی آن چنان بود که از اطراف غافل می شد.

شب ها قبل از خواب حدود بیست دقیقه قرآن می خواند.

نسبت به انجام فرائض فرزندان نظرات دقیق داشت.

به فقرا و مستمندان کمک می کرد به طوری که برخی موارد آن بعد از شهادتش آشکار شد.

مطالب قابل توجه را در هر فرصت مناسب و به طور منظم یادداشت می کرد.

در حاشیه کتبی که مطالعه می کرد عنوان یا خلاصه مطالب و یا اشکالات وارده را می نوشت.

در برخورد با انحرافات فکری از جو حاکم بر اجتماع واهمه ای نداشت. جو ناسالم را می شکست و گاه با دوستان نزدیک خود در می آویخت.

از جوانی علاقه وافر به شهادت داشت و به افراد می سپرد تا در این باره برایش دعا کنند.

برای پدر و مادر و نیز اساتید خویش احترام وصف ناپذیری قائل بود.

صدای گریه بلند او، هنگام خواندن روضه سید الشهداء، مناجات شبانه و فوت پدر و مادر مشاهده شد.

بعد از نماز مغرب و عشاء سجده های طولانی داشت.

از شهرت و مرید پروری گریزان بود.

محاسن خود را خضاب می نمود.

از تظاهر چه در امور عبادی و چه در امور اجتماعی و سیاسی به شدت پرهیز داشت.

بسیار متین و پرهیبت بود و در عین حال در موارد لزوم مزاح و نکته پرداز بود.

عبارت «افوض امری الی الله ان الله بصیر بالعباد» را در قنوت و هنگام ذکر گفتن، زیاد قرائت می کرد.

به دستگیری های خداوند ایمان داشت و در شرایطی که دشمنانش کار را بر او سخت می کردند صبور و امیدوار به امدادهای الهی بود.

امام خمینی (ره): «مطهری» که در طهارت روح و قوت ایمان و قدرت بیان کم نظیر بود رفت و به ملاء اعلی پیوست لکن بدخواهان بدانند که با رفتن او شخصیت اسلامی و علمی و فلسفی اش نمی رود.

تهیه و تدوین: الناز ابراهیمی، عضو شورای دانش آموزی دبیرستان فرهنگ

به روش های جدید، فرصت کارایی دهید

آشکار است هنگامی که معلمان وقت زیادی را صرف اندیشیدن و برنامه ریزی تغییرات در کلاس های خود کنند، تمایل می یابند تا ببینند چگونه این تغییرات اثر خواهند کرد. هنگامی که تغییرات با افزایش انگیزش تحصیلی دانش آموزان در ارتباط است، این معلمان هستند که به ویژه علاقمند به دستیابی به نتایج فوری هستند. آن ها مایلند تا مشاهده کنند که دانش آموزانشان دیگر یادگیرندگانی منفعل و بی علاقه نسبت به درس نیستند و تبدیل به افرادی فعال و دارای انگیزه شده اند. اما به هر تقدیر تغییر همواره به کندی صورت می گیرد و هنگامی که چیزی تغییر یافت، راهی باز می شود تا افراد در مورد خود بیاندیشند. آن گاه است که تغییر به خوبی پیش می رود. اما معلمان باید بدانند هنگامی که دانش آموز 12 ساله ایشان باور دارد که درس ریاضی اش خوب نیست(خود- پنداره)، این باور لااقل ظرف 6 یا 7 سال شکل گرفته است. چند هفته تجربه های موفقیت آمیز در تکالیف ریاضی و کمک به او که موفقیت هایش را به تلاش هایش اسناد دهد پیشرفت فوری و چشمگیری را در تمایل او به صرف انرژی و تلاش بی وقفه در تکالیف ریاضی به دنبال نخواهد داشت. یک راه مفید برای معلمان جهت اندیشه در مورد چگونگی افزایش انگیزش تحصیلی دانش آموزان این است که دانش آموزان بیاموزند که برخی باورها را نسبت به خود دارا شوند. همانطور که یادگیری نحوه خواندن وقت می­گیرد، ادراک کفایت و خودمختاری نیز زمان می طلبد. ما نمی توانیم انتظار داشته باشیم کسی که خواندن نمی داند بعد از دو هفته به طور روان بخواند و نیز غیرمنطقی است، که پس از این مدت، انفعال و بی علاقگی به انگیزش درونی تبدیل شود. اما همان طور که دانش آموزان به این دلیل خواندن را رها نمی کنند، راهبردهای افزایش انگیزش تحصیلی نیز به این علت نباید کنار گذاشت شود. پس معلمان می باید برای تاثیر تغییرات خود صبر داشته باشند. معلمان تازه کار همواره در گرفتن نتیجه مطلوب تعجیل دارند. بسیاری از آنها فقط پس از چند روز مایوس می شوند، چرا که روش های آنها آن نتیجه ای را که آنها انتظار داشته اند، به بار نیاورده است. توصیه من به این معلمان آن است که به جای مایوس شدن با خود قرار بگذارند تا به ارایه روش های خود ادامه دهند. من خود همواره هر تغییری را برای سراسر سال تحصیلی ادامه می دهم. حتی وقتی نظام تقویمی را برای اولین بار در دست گرفتم، قبل از هر گونه داوری در مورد آن تصمیم گرفتم که آن را برای یک سال به کار گیرم. البته منظور این نیست که برای نتیجه نهایی باید حتماً یک سال صبر کنیم. من خود در هر مورد که تشخیص می دادم تغییرات لازم را اعمال می کردم. در واقع در حالی که به تعهد اولیه خود مبنی بر به کار گرفتن نظام تقویمی برای یک سال وفادار ماندم، در عین حال چند انطباق مختلف را در طی این مدت در این برنامه صورت دادم.

تهیه و تدوین: صبا وجودی، عضو شورای دانش آموزی دبیرستان فرهنگ

اضطراب کنکور

 

می دانید که چطور باید با اضطراب ناشی از این آزمون مقابله کنید؟

شاید خیلی از ما تجربه اش را داشته باشیم؛ همین که دفترچه اول را می آورند، توی آن گیجی و ویجی اولین کنکور سؤال های اولین درس را مرور کرده و یک حساب سرانگشتی می کنیم ببینیم چقدرش را بلد نیستیم... همه اینها در چند ثانیه برزخی طول می کشد. ممکن است بعدش جهنم اضطراب باشد یا بهشت آرامش؛ حسی که شکست یا موفقیت ما را حتی بیشتر از دانسته هایمان تضمین می کند. اصلاً علت اینکه بعضی ها با وجود معدل های خیلی تاپ نمی توانند در کنکور موفق باشند همین است که راه مقابله با اضطراب امتحان را نمی دانند. «اضطراب امتحان» یکی از شایعترین مشکلات تحصیلی در دانش آموزها و دانشجوهای مملکت ماست. این اضطراب به بدترین شکل خودش را در امتحانی نشان می دهد که از همان اول ابتدایی در نظرمان از آن «غول امتحان ها» را ساخته اند: کنکور سراسری. حالا داریم به این غول پیش ساخته! نزدیک می شویم، کسانی که مستعد اضطراب امتحان هستند، دارند روزهای جهنمی خودشان را تجربه می کنند. البته همان طور که در خود مطلب هم خواهید خواند، همه دلشوره های قبل از کنکور را هم نمی توان در دسته اضطراب امتحان قرار داد. اضطراب در حد معقولش چیز چندان بدی نیست. به هر حال این مطالب را گذاشته ایم برای این اضطراب فراگیر؛ ته و تویش را در آورده و راهکارهای مقابله با آن را ردیف کرده ایم. امیدواریم که کنکوری های عزیز آن قدر وقت و آرامش داشته باشند که این مطلب را هفته آخر پیش از کنکور بخوانند!

اضطراب خوب، اضطراب بد

قبل از اینکه برویم سراغ اصل مطلب، بهتر است بدانید که اضطراب در حد خودش اصلا چیز بدی نیست. روان شناسان می گویند اضطراب کم و اضطراب زیاد باعث می شود که آدمیزاد در حد مطلوب کار نکند. وقتی تکلیفی به آدم واگذار می شود، بهترین حالت انجامش در زمانی است که آدم در حد متوسطی اضطراب داشته باشد. با این حساب اضطراب کنکور هم به 2 دسته خوب و بد تقسیم می شود.

1- اضطراب مؤثر

به اضطراب متوسط یا در حد معقولی که معمولاً همه کنکوری ها قبل از روز آزمون درگیرش می شوند و باعث می شود که فرد بهتر و سریع تر کار کند، اضطراب تسهیل کننده می گویند. نشانه های این اضطراب ممکن است از حالت معمول کمی شدیدتر باشد؛ مثلاً کنکوری به کوچک ترین مزاحمتی اعتراض می کند و به در خواست های اطرافیان توجه نمی کند. به هرحال طرف، کنکور دارد و قرار است دست کم سرنوشت زندگی تحصیلی اش توی چند ساعت معلوم شود. این اضطراب، هم طبیعی است و هم مؤثر.

2- اضطراب مخرب

اضطراب مخرب همان چیزی است که این مطلب درباره آن است؛ کلی ترین فرقش هم با اضطراب موثر، شدت آن است. در اضطراب مخرب، فرد آن قدر درگیر نشانه های اضطراب می شود که فرایند یادگیری اش مختل می شود. نشانه های این اضطراب را به تفصیل در بخش بعدی بخوانید.

نشانه های اضطراب کنکور

اگر بخواهیم نشانه های اضطراب کنکور را بدون توجه به نظریه های روان شناسی و فقط با توجه به زمان آن تقسیم کنیم، بهترین راه این است که آن را به 3 بخش قبل از امتحان، هنگام امتحان و بعد از امتحان تقسیم کنیم.

1- نشانه های قبل از امتحان

کسی که اضطراب امتحان دارد، هنگام درس خواندن این نشانه ها را از خودش نشان می دهد:

1- بدون اطمینان درس می خواند؛ یعنی واقعا نمی داند که چیزی را که خوانده، یاد گرفته است یا نه.

2- هنگام درس خواندن بیشتر به نتیجه امتحان فکر می کند تا به یادگیری. البته یادتان باشد که همه ما هنگام درس خواندن به نتیجه هم فکر می کنیم اما اگر این فکر به نتیجه آن قدر ذهن را بگیرد که کسی نتواند یک درس هضم کند، نشانه اضطراب امتحان اوست.

3- احساس دلشوره و تشویش مداوم؛ یعنی حس خطر بدی که نمی شود فهمید سرچشمه اصلی اش دقیقا کجاست اما وجود دارد.

4- نشانه های روان تنی مثل درد معده و شکم و حالت تهوع. بالاخره این استرس مداوم روی سیستم بدن هم تاثیر می گذارد و به قول شاعر «تن ز جان و جان ز تن مستور نیست».

5- پرخوری یا کم خوری که معمولا دومی بیشتر است.

6- پرخوابی یا کم خوابی یا بدخوابی؛ اولی و دومی که معلوم است اما سومی یعنی اینکه طرف به اندازه می خوابد اما از خوابش احساس رضایت نمی کند.

7- افراط و تفریط در ساعت هایی که برای مطالعه می گذارد.

2- نشانه های هنگام امتحان

نشانه های هنگام امتحان اضطراب کنکور از همه بدتر است. اصلاً این آمبولانس هایی که در حوزه های امتحان برای بخش جسمی می گذارند همین نشانه هایی است که ممکن است کنکوری ها نشان دهند. از لحاظ فکری ممکن است فرد کلاً حواسش از جلسه امتحان پرت شود یا یکدفعه بینایی و شنوایی اش مختل شود اما نشانه فراگیر ترش وقفه ذهنی است؛ یک دفعه آدم هر چیزی که خوانده، از ذهنش می رود و با اینکه می داند جواب سؤال ها را می داند، هیچ چیزی یادش نمی آید. از لحاظ جسمی هم ممکن است به فرد حالت تهوع دست دهد یا آن قدر دستش عرق کند که مداد در آن سر بخورد یا حتی غش کند! بله درست خواندید، اضطراب ممکن است باعث شود که شما غش کنید.

3- نشانه های بعد از امتحان

کسی که اضطراب امتحان دارد، بعد از امتحان هم نشانه های خودش را نشان می دهد. جالب ترین نشانه این است که فرد به دروغ، خودش را نسبت به نتیجه بی تفاوت نشان می دهد؛ غیر از این، احساس گناه هم می کند؛ مثلا از خودش می پرسد چرا بیشتر مطالعه نکردم؟ نسبت به دیگران احساس خشم می کند؛ مثلا می گوید اصلا معلم های ما درست با ما تست کار نمی کردند و دست آخر هم ممکن است نشانه های افسردگی در او بروز کند.

علت های اضطراب کنکور

چرا یک نفر اضطراب امتحان می گیرد اما دیگری نه؟ جواب این سؤال اگر بخواهد به زبان علمی گفته شود. خیلی خیلی پیچیده می شود اما ما برای اینکه جانب علم را نگه داریم، همان طبقه بندی علمی را ساده تر می آوریم:

1- عامل های شخصیتی

بین عامل هایی که باعث می شوند یک نفر اضطراب امتحان بگیرد، بعضی ها به شخصیت آدم بر می گردند؛ یعنی چیزی کلی تر در شخصیت آدم وجود دارد که خودش را به شکل اضطراب امتحان هم نشان می دهد؛ مثلا کسی که عزت نفس پایینی دارد، آن قدر احترام به خود پایینی دارد که توانایی هایش را نادیده می گیرد یا اینکه بعضی ها کلا همه شکست هارا فقط به ناتوایی خودشان نسبت می دهند و به همین خاطر احساس تقصیر فراوانی به خاطر درس نخواندن یا رد شدن در یک امتحان می کنند. بعضی ها هم کمال گرا هستند؛ یعنی همه چیز را تمام و کمال می خواهند. برای آنها نمره خوب در امتحان های مدرسه نمره 20 است و درصد خوب در کنکور 100 درصد. چون که این معیارها خیلی دست بالاست. ترس از نرسیدن به آنها خودش اضطراب آور است. بعضی ها هم کلاانگیزه کمی دارند وچون انگیزه ندارند درس نمی خوانند و چون درس نمی خوانند مضطرب می شوند! بعضی ها هم به قول روان شناس ها« اضطراب فراگیر» دارند. آنها کلا مضطربند، فرقی نمی کند چه در باجه یک بانک، چه در زیر درخت و چه در حوزه امتحان کنکور.

2- عامل های خانوادگی

چون بیشتر کسانی که دارند کنکور سراسری می دهند، هنوز از خانواده مستقل نشده اند رفتار خانواده خیلی روی رفتارهای مربوط به کنکور آنها اثر می گذارد.توجه بیش از حد به وضع درسی کنکوری بدون اینکه بدانند درست توجه کردن یعنی چه و اصلا بچه شان دارد چه جوری درس می خواند (تاکید بر کمیت درس خواندن به جای کیفیت) و انتظارات بیش از حد و نامعقول در حد رفتن عکس بچه روی جلد ویژه نامه پیک سنجش بعضی از رفتارهایی هستند که مستقیما موجب بالا رفتن اضطراب امتحان می شود. غیر از این اصولا بعضی از خانواده ها جوری بچه شان را پرورش می دهند که خواهی نخواهی بچه مضطرب بار بیاید. معمولا خانواده هایی که دیکتاتور مآبانه بچه شان را پرورش می دهند، باید منتظر اضطراب امتحانش هم باشند.

3- عامل های آموزشگاهی

در ایران مخصوصاً درباره کنکور بعضی وقت ها خود سیستم آموزشی اضطراب آفرین است. تاکید بیش از حد بر کنکور، ساختن یک غول از کنکور سراسری، گرفتن کنکورهای آموزشی مشکل تر از کنکور سراسری عوامل قبل از امتحان است. در زمان امتحان هم مراقبان بداخلاق، محدودیت زمانی بیش از حد و وجود عوامل مزاحم فیزیکی مثل سرو صدا یا نور مناسب، مخصوصاً برای کسانی که مستعد اضطراب امتحان هستند عامل خطر است.

منبع: مجله همشهری جوان شماره 216- تهیه کننده: سحر پوراصغر

آشنایی با استان اردبیل

ardabil 

استان اردبیل یکی از استان‌های ایران است که در شمال غربی این کشور واقع شده است. مساحت این استان ۱۷۹۵۳ کیلومترمربع(حدوداً ۱٫۰۹ درصد از مساحت کل کشور) و جمعیت آن بر اساس سرشماری سال ۱۳۸۵ برابر یک میلیون و ۲۲۸ هزار نفر می‌باشد. مرکز این استان شهر اردبیل است و بر طبق آخرین تقسیمات کشوری، شامل ۹ شهرستان، ۲۵ بخش، ۲۱ شهر و ۶۶ دهستان می‌شود. این استان در سال ۱۳۷۲ از استان آذربایجان شرقی جدا و به استانی مستقل تبدیل شد.

استان اردبیل یکی از مناطق گردشگری در ایران است. یکی از ویژگی‌های این استان آب و هوای مطبوع و خنک این منطقه در فصول بهار و تابستان می‌باشد. مجتمع‌های آبگرم سرعین در ۳۵ کیلومتری غرب شهر اردبیل یکی از مشهورترین مناطق گردشگری استان اردبیل می‌باشد که در فصول گرم به خصوص تابستان، میزبان ده ها هزار گردشگر از اقصا نقاط ایران و کشورهای خارجی است. سرعین بیشترین هتل و هتل آپارتمان ها را با جمعیت نسبتاً کم ساکن، در مقایسه با سایر مناطق گردشگری ایران دارد. گفته می‌شود حدود ۷۰ هتل، هتل آپارتمان و مهمان پذیر در این شهر توریستی کوچک موجود است. اکثر ساکنان استان اردبیل را، آذری‌ها تشکیل می‌دهند که به زبان ترکی آذربایجانی تکلم می‌کنند. البته در پاره‌ای از نواحی استان، زبان‌های تاتی و تالشی نیز در بین مردم تکلم می‌شوند

نام قدیمی شهر

غالب صاحب‌نظران نام قدیمی شهر را «آرتاویل» و از ریشه اوستایی می‌دانند. این نام از ترکیب دو کلمه «آرتا» (به‌معنی مقدس که در فارسی میانه تبدیل به «ارد» شده‌است و در کلماتی نظیر اردشیر آمده‌است) و «ویل» تشکیل شده‌است. امروزه در مناطق تالش‌نشین استان، هنوز هم به اردبیل، «آردویل» می‌گویند که معنی «شهر مقدس» را می‌دهد

لقب‌ها

اردبیل در طول تاریخ، به نام‌های گوناگونی از جمله «دارالارشاد»، «دارالملک»، «دارالعرفان»، «دارالامان» و «شهر مقدس» ملقب بوده‌است و در دوره‌های مختلف، مرکز ایلات آذربایجان بوده و به‌علت قرارداشتن در مسیر جاده ابریشم، از رونق اقتصادی بسیار خوبی، برخوردار بوده‌است

چشمه‌های آب معدنی

یکی از مهم‌ترین جاذبه‌های گردشگری استان اردبیل، چشمه‌های آبگرم این استان واقع در شهر سرعین در ۳۰ کیلومتری شهر اردبیل است. در این شهر، ۸ چشمه آبگرم معدنی وجود دارد. علاوه بر این، ۱۴ چشمه‌ آب معدنی دیگر در شهرهای دیگر استان از جمله نیر، خلخال و مشگین‌شهر وجود دارد.

کوهستان سبلان در جنوب شرقی مشکین شهر و در فاصله ۲۵ کیلومتری آن واقع شده‌است. این کوهستان دارای پوشش گیاهی متنوعی است و بیش از ۳۰۰۰ گونه گیاهی در آن شناسایی شده‌است. این کوه، یکی از آتشفشان‌های خاموش کشور محسوب می‌شود و ارتفاع بلندترین قله این کوه که سلطان ساوالان نام دارد، ۴۸۰۰ متر از سطح دریا می‌باشد.

آرامگاه شیخ صفی‌الدین اردبیلی

بقعه شیخ صفی‌الدین اردبیلی یکی از ده اثر باستانی مهم کشور به‌شمار می‌رود. این بنا در سال ۷۶۵ هجری بنا شده‌است و در طول زمان مورد احترام پادشاهان صفوی بوده‌است. بنای کنونی این بقعه شامل مجموعه‌ای از گورهای شاهان و شاهزادگان صفوی و چند ساختمان دیگر (ازجمله مسجد، چینی‌خانه، حرم‌خانه و...) می‌شود. در سال ۱۳۸۶ تلاش‌هایی برای ثبت این اثر در فهرست آثار جهانی یونسکو آغاز شده‌است.

شورابیل

دریاچه شورابیل در حریم شهری اردبیل قرار دارد و شهرک های کوثر، مهر، راه و ترابری، دادگستری، ولیعصر و دانشگاه های محقق اردبیلی، پیام نور، علوم پزشکی و نمایشگاه بین المللی اردبیل در حاشیه این دریاچه قرار گرفته‌اند. جهت اقامت توریست خارجی و میهمانان داخلی هتل شورابیل با درجه بندی دو ستاره در ساحل شمالی دریاچه و مجتمع توریستی کوثر با درجه بندی سه ستاره و با امکانات چهل و شش واحد سوئیت ویلائی و سالن کنفرانس،سالن همایش و دو باب رستوران، کافی شاپ، کافی نت و سالن ورزشی در زمینی به وسعت 26125 مترمربع در ساحل جنوبی دریاچه شورابیل ساخته شده است. دریاچه شورابیل که مساحت آن ۱۲۰ هکتار است، برای مصارف کشاورزی قابل استفاده بوده و در حال حاضر نوعی ماهی در آن پرورش داده می‌شود.

صنایع دستی

گلیم عنبران، جاجیم، شال، مسند عنبران، سفال، صنایع چوب مانند معرق، منبت و خراطی، مصنوعات چرمی و قالی بافی(قالیچه قوبای اردبیل بسیار معروف است)، قلاب بافی، مفرش، خورجین، ورنی(ورنی و زیرانداز حاوی رنگ‌ها و طرح هایی برگرفته از طبیعت زیبای آذربایجان، بیشتر توسط عشایر شاهسون دشت مغان بافته می‌شود).

آش شیر، آش دوغ، پیچاق قیمه، کوفته، لَوَنگی، خشیل، هُرا، قویماق، ترشی قورمه، ساج ایچی، سبزی قورمه، آب پیاز، آش اوماج، آَش یارما، بزباش، خورشت قاتق، تاس کباب، چیغیرتما، حلوا زرد، تر حلوا، حلوای زنجبیل، قیساوا و قیقاناق غذاهای محلی این استان هستند. همچنین مسند، سرشیر، کره، حلوای سیاه، آب نبات، شیرینی های محلی و تخمه آفتابگردان، عسل خالص سبلان، عصاره گل های رنگارنگ و عطرآگین طبیعت سرسبز سبلان مشهورترین سوغات منطقه می‌باشد. حلوای سیاه استان به صورت معجونی از جوانه گندم و کره طبیعی نشاط بخش و مقوی است.

منبع: سایت ویکی پدیا، تهیه کننده: سحر پوراصغر

عضو گیری پانا

ثبت نام 

گسترش ارتباطات و فضای مجازی در دنیای مدرن امروز موجب گردیده، پوشش حتی کم اهمیت ترین خبرها در داخل و خارج کشورها در حیطه وظایف یک خبرگزاری در دنیای رسانه تعریف شود. بر این اساس، خبرگزاری ها به منظور پوشش اخبار در نقاط مختلف، اقدام به راه اندازی دفاتر نمایندگی با جلب همکاری افراد مسلط به حوزه ارتباطات و رسانه می نمایند.

با توجه به گستردگی وسایل ارتباط جمعی به ویژه سایت های خبری و پایگاه های اطلاع رسانی در داخل و خارج کشور طی سال های اخیر، خبرگزاری کانون دانش آموزی پانا به عنوان عضوی از خانواده بزرگ رسانه کشور خود را موظف به پوشش اخبار در سطوح و بخش های مختلف در کنار فعالیت تخصصی خود در حوزه ی آموزش و پرورش می داند. تحقق این امر نیازمند عضوگیری و آموزش، دانش آموزان عزیز کشورمان می باشد تا در قالب خبرگزاری پانا فعالیت نموده و در جهت شکوفایی استعدادهای خود گام بردارند.

منظور از پانا چیست؟

خبرگزاری کانون دانش آموزی (پانا) که مخفف کلمات انگلیسیPupils Association News Agency  است طی امضای تفاهم نامه ­ای بین رئیس سازمان دانش ­آموزی و مدیرعامل خبرگزاری جمهوری اسلامی و تأیید وزرای آموزش و پرورش و فرهنگ و ارشاد اسلامی در خرداد ماه 81 تأسیس شد. این خبرگزاری فعالیت رسمی خود را در تابستان 82 آغاز نمود و اکنون بیش از پنج سال است که به صورت جدی در حال فعالیت در عرصه رسانه است. این خبرگزاری از ابتدای امر اقدام به جذب و آموزش دانش ­آموزانی کرد که به رسانه و خبر علاقه داشتند و علی رغم همه ی مشکلاتی که وجود داشت توانست هزاران دانش ­آموز را در سراسر کشور به صورت رایگان آموزش دهد.

 هم اکنون پانا در همه ی استانهای کشور دفتر نمایندگی دارد که نمایندگان خبری هر استان پس از بررسی اخبار مختلف استانی که توسط خبرنگاران ارسال می­شود آنها را ویرایش و تصحیح و تأیید کرده و به سرویس مورد نظر در دفتر مرکزی تهران می­فرستند. دبیران سرویس­ها هم با توجه به تجارب و معیارهای مشخص و سیاست های خبری که سردبیر در جلسات هفتگی به آنها تذکر می­دهد اخبار ارسال شده را تأیید و روی سایت خبرگزاری قرار می­دهند. این خبرگزاری دارای سرویس­های مختلف خبری از جمله فرهنگی- هنری، اجتماعی، سیاسی- اقتصادی، علمی- آموزشی، ورزشی، انجمن های اسلامی، بازی های پرورشی، عمره دانش آموزی و ... است. همچنین هم اکنون حدود 35000 خبرنگار فعال دانش آموز از سراسر کشور، خبرهای خود را در اختیار پانا قرار می دهند.

خبرگزاری پانا قصد دارد تحول قابل توجهی در بحث آموزش دانش ­آموزان با استعداد و علاقه مند داشته باشد. دوره های آموزشی خبرنگاری در سراسر کشور از طریق مدیریت دانش آموزی استان ها و توسط دفتر مرکزی پانا به صورت مستمر در حال اجرا بوده و تعداد زیادی از دانش آموزان پس از طی دوره های آموزشی تئــوری و عملی وارد عرصه خبرنگاری می شوند.

دفتر سرپرستی مدارس خارج از کشور و سرپرستی کشورهای کویت، پاکستان، شبه قاره هند، سوریه، لبنان، اردن، امارات متحده عربی، ترکیه، آسیای میانه، روسیه، قطر و بحرین از مراکز نمایندگی خبرگزاری کانون دانش آموزی هستند و با توافقات به عمل آمده، پانا قصد دارد دفاتر نمایندگی خود را در تمامی کشورهای تحت پوشش سرپرستی مدارس خارج از کشور راه اندازی کند. همچنین ستاد خبری پانا هر ساله با حضور در مراسم عمره دانش آموزی که توسط سازمان دانش آموزی برگزار می شود، تازه ترین اخبار را روزانه در اختیار مخاطبان خود قرار می دهد.

دانش آموزان در هر کجای دنیا با مراجعه به سایت خبرگزاری به آدرس www.pana.ir، و همچنین پایگاه اطلاع رسانی مدارس ایران به آدرس www.pamanews.ir، می توانند خبرهای پانا را مشاهده و با ثبت نام و شرکت در کلاس های آموزشی که به صورت رایگان برگزار می شود، به عنوان خبرنگار پانا در محافل خبری حضور داشته باشند.

ضرورت و اهداف تشکیل پانا:

1- اجرای سیاست های سازمان دانش آموزی برای تامین نسل آینده جامعه خبری کشور.

2- شناسایی دانش آموزان مستعد و علاقه مند به دنیای ارتباطات و رسانه.

3- ارتقای سطح آگاهی دانش آموزان در رابطه با مسائل جامعه.

4- پردازش اخبار تولیدی دانش آموزان بر اساس اصول علمی.

5- ارتقا توانمندی دانش آموزان برای تقویت مهارت های ارتباطی.

6- مدیریت صحیح و موثر بر فرآیند تولید، پوشش و ارسال خبر.

7- تقویت روحیه تعامل با سایر بخش های جامعه و روحیه ی کار تشکیلاتی در بین دانش آموزان.

8- ایجاد انگیزه در دانش آموزان برای مشارکت فعال و تداوم ارتباط با دنیای رسانه و اطلاع رسانی.

9- شفاف سازی و توسعه اطلاع رسانی اخبار حوزه های مختلف و گزارش های مربوط به فعالیت های دانش آموزی و اعضای سازمان دانش آموزی کشور.

شرایط عضویت در خبرگزاری پانا:

1- دانش آموزان ثبت نام کننده می بایست حائز شرایط زیر باشند:

2- علاقمند به فعالیت های خبرنگاری.

3- تحصیل در دوره ی تحصیلی متوسطه و راهنمایی.

4- آشنایی مقدماتی با اصول نگارش، عکاسی، فیلمبرداری و سایر امورات مربوطه.

5- آمادگی کامل برای فعالیت فوق برنامه در خبرگزاری پانا به صورت افتخاری و داوطلبانه.

6- توانایی فعالیت به صورت انفرادی و تیمی و آمادگی داوطلب برای شرکت در دوره های آموزشی.

7- شرکت در دوره ی آموزش غیرحضوری خبرنگاری(منبع جزوه ی «آموزش خبرنگاری» و «اصول خبرنویســی»  می باشد که به پیوست در قالب یک CD ارسال، همچنین دانش آموزان عزیز می توانند با مراجعه به صفحه ی دانلود وبلاگ آموزشی خبرنگاران پانا استان به آدرس http://pana.blogsky.com/pages/download جزوات مذبور را دریافت نمایند).

8- مراجعه به سایت www.pamanews.ir، و پرکردن و ارسال فرم درخواست خبرنگاری که در قسمت فوقانی صفحه ی اصلی پاما قرار داده شده است(درخواست پس از ارسال توسط نماینــده استانــی پانا تایید و اعضا می توانند پس از آن، اخبار خود را از طریق آدرس http://www.pamanews.ir/reporter، ارسال نمایند).

9- پس از ثبت نام الکترونیکی لازم است اعضا با تکمیل فرم ثبت نام و رضایت نامه ولی(فرم الف و ب) که به پیوست ارسال می گردد و قابل دانلود از صفحه http://pana.blogsky.com/pages/download  می باشد، و تحویل آنها به همراه یک قطعه عکس به اداره ی دانش آموزی مناطق و نواحی استان نسبت به تایید ثبت نام خود اقدام نمایند.

عضویت و فعالیت در خبرگزاری پانا منوط به اجازه ی کتبی والدین می باشد.

10- فعالیت های دانش آموزان به گونه ای هماهنگ شود که تداخلی با فعالیت های آموزشی ایشان در مدرسه نداشته باشد.

11- فعالیت های خبری دانش آموزان در محدوده محل سکونت، مدرسه، کانون و... ایشان خواهد بود.

12- وبلاگ آموزشی خبرنگاران پانا به آدرس pana.blogsky.com جهت آموزش عزیزان خبرنگار ایجاد گردیده و اعضا می توانند با مراجعه به سایت مذبور از مطالب درج شده استفاده نموده و نظرات خود را با نماینده ی استانی پانا مطرح نمایند.

تذکرات اجرایی:

1- به جهت تداوم ارتباط دانش آموزان با خبرگزاری و ارائه آموزش های مستمر به ایشان مناطق در صورت صلاحدید می توانند دانش آموزان داوطلب را علاوه بر عضویت در خبرگزاری پانا به عضویت انجمن خبرنگاری کانون های فرهنگی و تربیتی در آورده(مطابق دستورالعمل انجمن های کانون ها) و فعالیت های خبرگزاری پانا را با محوریت این انجمن پیگیری نمایند.

2- آزمون غیرحضوری از مطالب جزوات در تاریخ 21/2/89 سه شنبه، همزمان با سالروز تاسیس سازمان دانش آموزی توسط مناطق(در مدارس یا کانون ها) برگزار خواهد شد.

3- سئوالات آزمون غیرحضوری چند روز قبل از برگزاری آزمون ارسال خواهد شد.

4- سئوالات آزمون چهار گزینه ای خواهد بود.

5- به نفراتی که حداقل 12 را در آزمون کسب نمایند گواهی نامه پایان دوره اعطا خواهد شد.

6- ارسال مدارک(فرم های پیوستی، فتوکپی شناسنامه، عکس) نفراتی که حداقل نمره را کسب نمایند، جهت تشکیل پرونده در خبرگزاری پانا استان ضروری می باشد.

7- هر آموزشگاه می تواند به اعضای هر 100 نفر دانش آموز، 6 نفر از دانش آموزان علاقمند را به عنوان یک تیم خبری به اداره ی دانش آموزی منطقه/ ناحیه جهت شرکت در آزمون معرفی نماید.