کانون های فرهنگی و تربیتی استان اردبیل

وبلاگی در مورد برنامه‌های کانون‌های فرهنگی و تربیتی

کانون های فرهنگی و تربیتی استان اردبیل

وبلاگی در مورد برنامه‌های کانون‌های فرهنگی و تربیتی

تبریک عید سعید نوروز

عید باستانی نوروز مبارک باد

در آستانه ی بیداری دوباره ی طبیعت، نو شدن زمین و جشن شکوفه ها عید باستانی نوروز را به تمامی هم وطنان عزیز و گرامی تبریک عرض نموده سالی پر بار، موفقیت آمیز، با صحت و سلامتی در کنار خانواده برایتان آرزومندم. امیدوارم بهار زیبای عمرتان هرگز پاییزی نشده و موفق و موید باشد.

نوروز در ایران

aid 

نوروز بزرگ ترین جشن بهاری در جهان و بزرگ ترین جشن باستاین ایرانیان است. از کرد و آذری گرفته تا بلوچ و لر و فارس این جشن را باشکوه برگزار می کنند و این همان چیزی است که ایرانیان برای یکپارچگی به آن نیازمدند. نوروز بهارانه ای است که روایت های تاریخ درباره پیدایش آن بسیار گوناگون است.

می دانید قدمت و پیشینه تاریخی نوروز به چه زمانی بر می گردد و روند تحولات تاریخی آن چگونه بوده است؟ ریشه های نوروز را باید از پنج هزار سال پیش در سرزمین سومر و تمدن های آن زمان جست و جو کنیم. نوروز جشنی است برخاسته از دل تاریخ وطن ما و به هیچ قوم، مذهب و ملتی جز ایرانیان تعلق ندارد، اما بعضی بر این اعتقادند که نوروز جشنی زرتشتی است، در حالی که زرتشتیان همانند دیگران نوروز را به عنوان یک جشن ملی پذیرفته اند. در نوروز چیزی وجود ندارد که اقوام و مذاهب دیگر با آن مخالفت کنند و به همین دلیل نوروز با ظهور اسلام مهر تائید خورد. در کتاب«بحارالانوار» مرحوم علامه مجلسی، درباره نوروز روایات متعددی نقل شده است و 45 صفحه از این کتاب به موضوع نوروز اختصاص دارد که به یک نمونه از آن اشاره میکنیم. معلی بن خنیس نقل کرده است که روز نوروز بر امام جعفر صادق(ع) وارد شدم. امام(ع) فرمود:«آیا این روز را می شناسی؟» عرض کردم:«این روزی است که ایرانیان آن را بزرگ شمارند و به همدیگر هدیه می دهند». سپس امام فرمودند: همانا نوروز روزی است که پروردگار جهان از بندگانش پیمان گرفت که او را پرستش کنند و به او شرک نورزند و به پیامبران و امامان ایمان بیاورند. نوروز روزی است که علی(ع) در نهروان خوارج را هلاک کرد و کشتی نوح(ع) بر کوه «جودی» نشست. نوروز برای مسافرت خوب و برای زراعت و طلب حوایج بسیار نیکوست. عقد نکاح و ازدواج در چنین روزی نیکوست.

اما شیوه برگزاری نوروز با گذشت زمان دچار دگرگونی هایی شده است. هر گروهی از مردم آیین هایی را به آن افزوده یا از آن کاسته اند، ولی هسته مرکزی این جشن ها همچنان پایدار مانده است. آیین های میر نوروزی، عمو نوروز، پیشوازی نوروز، سبزه و دانه رویاندن، سفره چیدن، دور هم نشینی برای درک لحظه ورود سال نو، شادباش گویی، دادن پیشکش و هدیه، دید و بازدید، آشتی و سازش کنان و آیین پایانی سیزده بدر هنوز هم در بیشتر گروه های ایرانی معمول است. گذشته از این، عمده ترین نقش و ارزش نوروز ایجاد وحدت و تقویت همبستگی و یگانگی است. این ارزش نیز به دلیل ویژگی استمرار بدون انقطاع و خصلت وحدت آفرینی آن است. در واقع، جشن نوروز نوعی ستایش و پرستش خدای بزرگ همراه با سرور و شادمانی همگانی بوده است و با توجه به دعای تحویل سال و دست دعا بلند کردن بر آستان ربوبی در زیباترین مقطع از گردش روزها برگزار می شود.

هر روزتان نوروز، نوروزتان پیروز!

برگرفته از نشریه ماهانه شورای دانش آموزی دبیرستان فرهنگ ناحیه 2 اردبیل

نگاه کن صدای پای عید می آید!

عید از اول فروردین شروع نمی شود، همین الان هم شروع شده است. خوب به اطراف خود دقت کنید. شور و هیجان سال جدید را در همه جا می توانید ببینید بلیط های نوروزی قطار و هواپیما به فروش رسیده اند. تورهای مسافرتی همگی رزرو شده اند. در هتل ها کمتر می توان جای خالی پیدا کرد. صحبت از سهمیه بنزین اضافی سفر نوروزی جدی است. رادیو و تلوزیون برنامه های نوروزی تدارک دیده و شرکت ها در حال بستن حساب های آخر سال خود و تسویه حساب و محاسبه سود و زیان سالانه خود هستند. بازار تقویم و سر رسید داغ است و شهر هم دارد تمیز می شود. بلوک ها و حفاظ های کنار جاده ها و خیابان ها رنگ می خورند و تعمیر می شوند. دیوارها و در منازل ترمیم می شوند و بازار نقاشان رونق دارد. پدربزرگ ها به دنبال اسکناس های نو هستند و مادربزرگ ها به آسمان نگاه می کنند که چه وقت هوا آفتابی می شود تا فرش ها و پرده ها را بشویند و خانه تکانی کنند. ماهی گیران هر روز زمستان به دریا می روند تا ماهی های شب عید را صید کنند و به دست توزیع کنندگان در سراسر  کشور برسانند و مسئولان در تلاش اند تا میوه ها و آجیل را به قیمت مناسب در دسترس مردم قرار دهند خلاصه کلام همه با شور و شوقی وصف ناپذیر عید را می بینند و ورود آن را جشن می گیرند.

دختر و پسرها هر شب در خواب رنگ کفش و لباس و دامن و شلوار خود را می بینند و مردان خانواده اتومبیل های خود را برای سفر نوروزی رو به راه می کنند مغازه ها پشت شیشه ویترین خود بر چسب های بزرگ حراج نوروزی می چسبانند و در هر گوشه کشور شنبه بازارها و... رونقی بسیار یافته است خیلی از تاجران و کاسب کاران عمده سود خود را مدیون همین ایام عید می دانند. حتی زمین هم انگار دیگر زمستان را قبول ندارد و هر چند برف و سوز سرما سعی می کند خودنمایی کند اما به محض این که اولین اشعه آفتاب در آسمان می درخشد سرما یک باره میدان را خالی کرده و گرمای لطیف بهار همه جا را پر می کند.

خوب نگاه کن! آیا متوجه می شوی که عید آمده و همه در آن شناور شده اند؟ کارت های سال نو، هنوز بازار پر رونق خود را دارند و چاپخانه ها سرشان آنقدر شلوغ شده که بسیاری از مجلات پیشاپیش شماره های ویژه نوروز خود را آماده کرده اند و نوبت گرفته اند. انسان ها هر چه در دریای عید بیشتر شناور می شوند، نسبت به یکدیگر مهربان تر و صمیمی تر می شوند.                                                          

صبا وجودی- عضو شورای دانش آموزی دبیرستان فرهنگ ناحیه 2 اردبیل

آجیل

کارشناس تغذیه به خانواده ها توصیه می کند از مصرف بیش از حد آجیل به خاطر داشتن چربی زیاد و در  نتیجه تولید انرژی بیش از حد نیاز روزانه خودداری کنید. خوردن بیش از حد آجیل علاوه بر کاهش اشتها برای مصرف وعده های اصلی غذایی، باعث ایجاد مشکلات گوارشی می شود. همچنین افراد باید از مصرف بی رویه ی کشمش به دلیل داشتن قند زیاد پرهیز کنند. مصرف نخودچی خام و بی نمک نیزبه دلیل داشتن فیبر بالا در افراد دیابتیک توصیه می شود. تمیز کردن و مسواک زدن دندان ها بلافاصله پس از خوردن آجیل جهت جلوگیری از پوسیدگی الزامی است. کارشناسان تغذیه همچنین هشدار دادند که از خرید آجیل هایی که از نظر وزنی سبک تر از اندازه شان هستند و آجیل هایی که بوی تند و طعم نامطبوعی دارند، خودداری شود. آجیل باید در مکان سرد و خشک نگه داری شود البته در یخچال برای مدت بیشتری قابل نگه داری هستند همچنین می توان آجیل را در فریز نگه داشت.

مصرف نارنگی دردهای عصبی را تسکین میدهد: نارنگی به علت داشتن مقدار زیادی منیزم در فعالیت عضلانی و دستگاه گوارش و به خصوص در سیستم عصبی موثر است و دردهای عصبی و کم خوابی را درمان می کند،‌ نارنگی دارای C، A،B1، فسفر و کلسیم است که خون را تصفیه و زیاد می کند همچنین به علت داشتن فسفر و کلسیم بالا یکی از میوه هایی است که در تشکیل استخوان و اسکلت بدن موثر است بنابراین خوردن آن به رشد کودکان و نوجوانان بسیار کمک می کند لازم به ذکر است که نارنگی کارکرد قلب و کلیه ها را به میزان قابل توجهی بهبود می بخشد و همچنین کارکرد روده را تسهیل می کند.

سارا عبداله- عضو شورای دانش آموزی دبیرستان فرهنگ ناحیه 2 اردبیل

گزارش برنامه های میلاد حضرت محمد(ص) و هفته وحدت کانون نور اردبیل

به مناسبت بزرگداشت هفته وحدت و میلاد رسول اکرم(ص) فعالیت های زیر در کانون نور اردبیل صورت گرفته است:

1- تزئین کانون با تراکت و نوشته های مختلف در رابطه با میلاد پیامبر(ص) و اهمیت اتحاد بین مسلمین.

2- احادیثی از حضرت محمد(ص) در رابطه با نیکی به پدر و مادر، دادن صدقه و...

3-دعوت از مسئولین ناحیه و سازمان محترم و مدارس عترت، سمیه، صدیقه طاهره، رقیه(س)، جابربن حیان و فاطمه(س) و اجرای ویژه برنامه میلادیه در روز چهارشنبه 12/12/88 با حضور بیش از 150 نفر از دانش آموزان و مربیان عزیز این مدارس با ریز برنامه های زیر:

پخش کلیپ سرود ملی، قرائت آیاتی از قرآن کریم، خیر مقدم گویی توسط مدیر محترم کانون و تبلیغ کانون برای حضار، سخنرانی در رابطه با میلاد رسول اکرم(ص)، مداحی، اجرای سرود محمد(ص) توسط گروه سرود انجمن گردشگری، شعر یا محمد توسط تک خوان و تکرار توسط جمع حضار، قرعه کشی برندگان مسابقه کتبی 31 فجر به صورت حضوری که به مناسبت ایام مبارک دهه فجر به مدارس ناحیه 2 از طریق اداره محترم ارسال شده بود. در این مسابقه بیش از 1500 نفر از دانش آموزان و همکاران ناحیه به سؤالات جواب داده و پاسخنامه های آنهابه کانون ارسال شده بود. در خاتمه با دعا و نیایش و قرائت جمعی دعای فرج و پذیرایی برنامه را به پایان رساندیم.

مهارت افزایی انجمن سرود و موسیقی کانون های فرهنگی و تربیتی

مهارت افزایی انجمن سرود و موسیقی کانون های فرهنگی و تربیتی شهید رجایی در قالب «آواهای مدرسه به زبان محلی»

یکی از فعالیت های کانون های فرهنگی و تربیتی در قالب انجمن ها فعالیت سرود و موسیقی است. بی شک نغمه های موزون و آهنگ های جذاب نقش موثری در جذب مخاطبان به خصوص نوجوانان و جوانان دارد. پیامی که به صورت شعر و آهنگ به شنونده و مخاطب داده می شود ماندگاری بیشتری دارد تا اینکه این پیام بدون فرباهنگ معین و مناسب به فراگیرنده داده شود.

نغماتی که در قالب آوای مدرسه برای مدارس سراسر کشور توسط اداره کل امور فرهنگی و هنری تهیه و تدارک شده است در راستای همین هدف قابل ستایش بوده است که دانش آموزان نغمات را با قسمت با کلام و سپس بی کلام همراهی و همخوانی می نمایند و در قالب مسابقات فرهنگی و هنری در گروه های هنری صف آرایی و هم آوایی می نمایند.

پروژه ی مهارت افزایی انجمن سرود و موسیقی کانون:

آواهای مدرسه که با اشعار فارسی تنظیم گردیده است با توجه به سنگین و ثقیل بودن ریتم ها یعنی و ... چندان مناسبتی با گروه سنی دانش آموزان ندارند برای آنان نامانوس بوده و چندان رغبت و شوقی برای ادامه تمرینات پیدا نمی کنند. لذا به عنوان مربی انجمن سرود و موسیقی کانون بر آن شدیم که اشعار محلی شاعران بومی را که نکات تربیتی و مطالب نغز و شیرینی دارند، جمع آوری کنیم و در حد بضاعت هنریمان و با همکاری نوازنده مستعد ارگ، دانش آموز نوید محجوب نغمات موزون بر روی این اشعار تنظیم کنیم. این کار به صورت عملی پروژه مهارت افزایی کانون می باشد که این پروژه تهیه، تولید، ضبط و انتشار آثار موسیقیایی کانون را عهده دار می باشد.

محاسن پروژه مهارت افزایی در قالب تولید آواهای محلی:

1- اجرای نغمات شیرین بومی توسط دانش آموزان.

2- یادگیری سریع ریتم و فرباهنگ و هم آوایی صحیح با آن.

3- شناساندن شاعران بومی و محلی به دانش آموزان.

4- توجه به هنر اصیل و ماندگار موسیقی آذری.

5- ایجاد بستر لازم برای کسب رتبه های برتر در مسابقات کشوری(در این مرحله از مسابقات به هنر بومی و ساز و آواز محلی اهمیت ویژه ای قائل هستند).

6- محدود نشدن مربی تربیتی به آواها و نغمه های فارسی و استفاده از آواهای محلی.

7- به کارگیری سازهایی از قبیل، قوپوز، قارمون، نقاره و... در گروه های هنری در صورت امکان.

8- تهیه آرشیوی از این آواها و نواها در سازمان آموزش و پرورش استان اردبیل و در صورت صلاحدید تکثیر و توزیع آنها به مدارس سراسر استان.

9- گرایش نوجوانان و جوانان به موسیقی محلی و رویگردانی از موسیقی های هیجان انگیز و مخرب راک، رپ، هوی متال، راک اندرول و...

10- به کارگیری هنرمندان محلی در گروه های هنری و توجه به ارج و مقام والای آنها.

متن اشعار آوای محلی کانون:

ائل سوغاتی

شعر: محمود دست پیش

آهنگ و تنظیم: نوید محجوب

سرین سـولو بولاغلاردان          یاشیل یارپاق بوداغلاردان!

لاله رنـگلی یا ناغلاردان           بال سوزولن دو داغلاردان!

سیزه سلام گیترمیشم

قـوچ بـنی نین هجریندن          سـتــارخـانـین هـنریندن

شــهریـاریـن شهریندن          دان اولـدوزلـو سحریندن

سیزه سلام گیتر میشم

یودومون ساز آواز یندان           سـاری تـئللـر قوتازیندان

گئـجــه لرین آیازیندان           محــنت چکن آراز یندان

سیزه سلام گیترمیشم

موغان دشتی

شعر: حسنعلی نغلرزاده اجیرلو

آهنگ و تنظیم: شفق آذر اوغلو

مـوغـان دشـتی، خان آرازین لپه سـی

اصــلانـدوزدا نـادر شـاهین تپه سـی

خـلقیمیزین، آخــان آراز نـغمه سـی   خـاطـر لایـیر تــاریخینی هرزامان

یــادادوشور بوتور پاغدا آخان قان

موغان دشتی قیزیل تورپاق، پارس آبـاد      

سـبـله یـیری قـوجـا قیندا مین فرهـاد

دئییر کـی سـال، سـاوالانـا، سن فریاد  تا کـی دونیا شیرینلری او یانسـیـن

اوره کـلـری، محـبـتـله بـویانسین

مــن اویـانـدیم، اویـاندیقجا شیرینلر

مـحـبـته بـویـانـدیـقـجا شیـرینـلر

دایــانمـادیـم دایـانـدیقـجا شیـرینلر  سـویـله دیمکی: تانییین کی، فرهادام

اوجا داغی، تر په شدیره ن فریاد دام

جایگاه سرودهای انقلابی در کانون:

هر چند تنوع اشکال موسیقی در قالب موضوع ها و عناوینی چون آهنگ های انقلابی، موسیقی اصیل، موسیقی پاپ یا مردمی، موسیقی محلی و «فولکلوریک»، موسیقی نیایشی، موسیقی ایرانی، موسیقی مذهبی و سنتی، موسیقی حماسی، موسیقی کودک و... جلوه گر شده است اما تعریف روشن و شفافی از این عناوین تا کنون صورت نگرفته است و آثار مثبت و یا منفی آنها بر روی کودکان و نوجوانان از منظر تعلیم و تربیت مطالعه نشده است، حتی فراتر از آن در تعریف علمی و عملی این رشته ها و مفاهیم، پژوهشی عملی صورت نگرفته است. به عنوان نمونه هنوز مشخص نیست که منظور از آهنگ ها و یا سرودهای انقلابی چیست. آیا انقلابی بودن به معنای وجود اشعار انقلابی در آن است و یا به علت این که خواننده و یا نوازنده این آهنگ ها فردی انقلابی و مذهبی است و در نتیجه این سرودها موضوعیت انقلابی به خود می گیرند و یا اینکه دلایل دیگری دارد که در آن صورت هر یک از آنها نیازمند تحلیل و وارسی علمی و منطقی است. با توجه به این نکته و مقطعی بودن اجرای سرودهای انقلابی در دهه فجر و ماه بهمن  این سرودها چندان مناسب فعالیت های کانون نمی باشند.

نتیجه گیری:

در حال حاضر با توجه به گرایش نوجوانان و جوانان به سازها و آهنگ های غیر اصیل انتظار می رود کانون ها با پرپایی کلاسهای آموزش سازهای محلی و سنتی  بیش از بیش در جذب این افراد مستعد قدمهای موثر بردارند و از تکرار و تمرین در قالب آواهای قبلی و آهنگ های تکراری خودداری کنند. در صورت وجود این مهم مسابقات تک خوانی و تک نوازی و برگزاری مسابقات سرود و موسیقی دوره ای بین کانون ها در حد مقبول انجام خواهد پذیرفت و فعالیت های کانون در قالب سرود و انجمن سرود و موسیقی (صفحه 40 کتاب سرفصلهای فعالیت های کانون) انجام خواهد گرفت.

به امید آن روز

منابع و مأخذ:

1- نقش مهر، رهنمود برگزاری مسابقات و جشنواره های فرهنگی و هنری سراسر کشور، 1380

2- کریمی، عبدالعظیم، تربیت موسیقایی(آوا و نوا در تربیت)، نشر عابد، 1385

3- دست پیش، محمود، ائل سوغاتی، چاپ خوشه، 1370

4- نظر زاده ی اجیرلو، حسنعلی، آجی لحظه لر، نشر مهد تمدن،1382 

نگارش و تنظیم: رضا خلیلی جم، بهرام خیری

نوازنده: نوید محجوب

سالتحصیلی 89-88

محور فعالیت انجمن ها در کانون علامه طباطبایی پارس آباد

کانون مرکزی است که در راستای اهداف، اصول و سیاست های معاونت پرورشی وتربیت بدنی برای غنی سازی اوقات فراغت و ارتقاء آگاهی های اعضاء کانون و سایر دانش آموزان و مخاطبین در قالب فعالیت های فرهنگی، ادبی، هنری، ورزشی، اجتماعی، علمی، مهارتی و اردویی و سازماندهی اعضاء فعالیت می نماید. یکی از مهم ترین فعالیت هایی که جهت غنی سازی اوقات فراغت دانش آموزان در کانون ها انجام می گیرد شرکت دانش آموزان در فعالیت هایی تحت عنوان انجمن ها می باشد.

انجمن در کانون، گروه داوطلب از دانش آموزان دوره ی متوسطه و پیش دانشگاهی است که در زمینه های مورد علاقه، در کانون های فرهنگی و تربیتی سازماندهی می شوند که ضمن پژوهش، بحث و بررسی گروهی در موضوعات و اجرای پروژه های تخصصی، به برنامه سازی و اجرای برنامه های عمومی مناسبتی می پردازند و مسئولیت اداره بخش هایی از کانون ها را بر عهده می گیرند.

اهداف کلی انجمن ها:

  • شکوفایی استعدادها و تقویت و تحکیم آگاهی و نوآوری های تخصصی.
  • تقویت شخصیت، خودباوری و رسیدن به مهارت حل مساله.
  • ارتقای سطح دانش و مهارت اجتماعی، توام با تفاهم و همکاری بر اساس روابط انسانی.
  • تسهیل جامعه پذیری و قبول مسئولیت.

با توجه به مطالب ارائه شده اهم انجمن های تشکیل شده در این کانون و خلاصه ای از اقدامات صورت گرفته توسط دانش آموزان عضو این انجمن ها به شرح ذیل می باشد:

1- انجمن IT: عضو گیری و ثبت نام از دانش آموزان داوطلب و مایل به فعالیت در این انجمن(جهت عضویت، دانش آموزان ملزم به دریافت و تکمیل فرم ثبت نام پیوستی از دفتر کانون می باشند).

لازم به ذکر است پس از ثبت نام و تشکیل این انجمن فعالیت های زیر توسط مربی و دانش آموزان عضو انجام می گیرد:

تشکیل منظم جلسات انحمن IT  در طول هر ماه با حضور رئیس کانون، مربی انجمن و دبیر انجمن که از طرف اعضاء انجمن انتخاب شده است.

ارائه مطالب مختلف در حیطه IT از طرف مربی و دریافت فعالیت های انجام گرفته شذه توسط دبیر انجمن و بررسی فعالیت ها توسط مربی و بازخورد نتایج آن به دانش آموزان.

همکاری و هماهنگی با مراکز فنی و حرفه ای شهرستان جهت اخذ آزمون و صدور گواهینامه برای اعضاء این انجمن.

شرکت اعضاء انجمن در فعالیت های جنبی(هنگام برگزاری مسابقات مختلف در ارتباط با IT در سطح مدارس منطقه).

2- انجمن ادبی و روزنامه نگاری: عضو گیری و ثبت نام از دانش آموزان داوطلب و مایل به فعالیت در این انجمن همچون انحمن IT   می باشد.

فعالیت های صورت گرفته توسط مربی و اعضاء این انجمن به شرح ذیل می باشد:

تشکیل منظم جلسات انحمن در طول هر ماه با حضور رئیس کانون، مربی انجمن و دبیر انجمن.

تهیه و تکثیر نشریه کانون با همکاری و هماهنگی مربی و اعضاء و ارسال آن به نواحی و مناطق استان.

تهیه و تکثیر بروشور در مناسبت های مختلف(13 آبان، دهه مبارک فجر، اربعین حسینی، هفته دفاع مقدس، میلاد و رحلت پیامبر اکرم(ص)، هفته امور تربیتی، هفته معلم و...

3- انجمن کتاب و پژوهش: عضو گیری و ثبت نام از دانش آموزان داوطلب و مایل به فعالیت در این انجمن همچون انحمن IT   و ادبی و روزنامه نگاری می باشد.

فعالیت های صورت گرفته توسط مربی و اعضاء این انجمن به شرح ذیل می باشد:

تشکیل منظم جلسات انحمن در طول هر ماه با حضور رئیس کانون، مربی انجمن و دبیر انجمن.

کد بندی و تنظیم کتاب های کتابخانه.

تهیه و تنظیم دفتر جهت رد و تحویل کتاب.

استخراج کتابخوان برگزیده در پایان هر ماه از دفتر رد و تحویل کتاب توسط دبیر انجمن و تجلیل از کتابخوانان برگزیده با اهداء جوایز و لوح تقدیر به تعداد 3 نفر از طرف کانون.

برگزاری مسابقه کتابخوانی هر سه ماه یک بار و نجلیل از برگزیدگان.

صدور کارت عضویت برای دانش اموزان ثبت نام کننده در کتابخانه.

برنامه ریزی ساعات کارکتابخانه، جملاتی در باب اهمیت کتاب و کتابخوانی و نصب آن در تابلو اعلانات کانون.

لازم به ذکر است تعداد کتاب های کانون بیش از 7000 جلد می باشد.

4- انجمن ورزشی: عضو گیری و ثبت نام از دانش آموزان داوطلب و مایل به فعالیت در این انجمن همچون انحمن IT  ، ادبی و روزنامه نگاری و کتاب و پژوهش می باشد.

فعالیت های صورت گرفته توسط مربی و اعضاء این انجمن به شرح ذیل می باشد:

تشکیل منظم جلسات انحمن در طول هر ماه با حضور رئیس کانون، مربی انجمن و دبیر انجمن.

برگزاری مسابقات مختلف ورزشی بین دانش آموزان در ایام خاص و متناسب با شرایط کانون و تجلیل از برگزیدگان مسابقات از طرف کانون.

تهیه و تکثیر بروشور، تراکت و نشریه در زمینه ورزش.

برنامه ریزی جهت فعالیت های کوهپیمایی و طبیعت گردی برای دانش آموزان عضوکانون.

لازم به ذکر است در سال تحصیلی گذشته دانش آموز صادق صفری از دانش آموزان عضو انجمن ورزشی مقام اول کشوری مهارت ورزشی را که در نیشابور برگزار گردیده بود کسب کرد.

5- انجمن خبرنگاری: عضو گیری و ثبت نام از دانش آموزان داوطلب و مایل به فعالیت دراین انجمن همچون انحمن IT  ، ادبی و روزنامه نگاری، کتاب و پژوهش و ورزشی می باشد.

فعالیت های صورت گرفته توسط مربی و اعضاء این انجمن به شرح ذیل می باشد:

تشکیل منظم جلسات انحمن در طول هر ماه با حضور رئیس کانون، مربی انجمن و دبیر انجمن.

تهیه گزیده اخبار مناسب دانش آموزان و نصب آن در تابلو اعلانات کانون.

مصاحبه با دبیران برجسته منطقه و دانش آموزان ممتاز و رتبه کسب کننده در آزمون های سراسر ی و چاپ آن در نشریه کانون.

فراهم آوردن شرایط لازم جهت شرکت دانش آموزان عضو این انجمن در دوره هایی که توسط سازمان آموزش و پرورش استان برگزار می گردد.

ایجاد ایستگاه خبر در کانون و نصب گزیده ای از مهم ترین اخبار جمع آوری شده توسط اعضاء این انجمن.

در پایان پیشنهادات ذیل جهت حسن اجرای فعالیت های انجمن ها در کانون های فرهنگی و تربیتی به شرح ذیل اعلام می گردد:

1- به منظور حفظ و تداوم فعالیت انجمن ها در کانون ها اختصاص مربی برای هر انجمن از طرف آموزش و پرورش نواحی و مناطق الزامی به نظر می رسد.

2- جهت حسن اجرای فعالیت های اعضاء انجمن ها برگزاری المپیادها به صورت سالانه لازم به نظر می رسد.

3- برگزاری دوره های آموزشی برای مربیان و دبیران انجمن ها.

4- برگزاری جلسات مشترک بین مربیان و دبیران انجمن های نواحی و مناطق استان یا حداقل بین کانون های مناطق همجوار.

5- برگزاری اردوهای سیاحتی، زیارتی و تفریحی برای انجمن های برگزیده و فعال کانون ها.

6- معرفی انجمن های فعال کانون ها به همراه نمونه ای از فعالیت و عملکردشان در ماهنامه « شکوه دانش » سازمان آموزش و پرورش.  

جهت دانلود فرم ثبت نام در انجمن های کانون علامه اینجا را کلیک کنید.

تهیه و تنظیم: بهنام کمالــی- رئیس کانون فرهنگی و تربیتی علامه طباطبایی شهرستان پارس آباد

خبرهایی از کانون الزهرا منطقه ی گرمی

کانون فرهنگی و تربیتی الزهرا به مناسبت دهه مبارک فجر جهت برگزاری هر چه باشکوهتر این دهه فعالیتهایی را به شرح ذیل انجام داد:

  • اجرای مسابقه ورزشی شطرنج و تنیس روی میز بین دانش آموزان عضو در انجمن های کانون
  • اجرای مسابقه کتبی انقلاب اسلامی بین دانش آموزان عضو در کانون
  • اجرای برنامه میهمانی جوانه ها به صورت ویژه مورخه 11/11/88 بین مدارس شهید محلاتی و فاطمه در کانون الزهرا  و مورخه 18/11/88 بین دانش آموزان پایه پنجم مدرسه تربیت در مدرسه تربیت
  • اجرای ویژه برنامه ای در مدرسه زینب با همکاری دانش آموزان انجمن سرود و موسیقی کانون
  • زیارت مزار شهدا روز پنجشنبه مورخه 19/11/88 با حضور دانش آموزان انجمنهای قرآن و عترت و ادبی
  • شرکت در راهپیمایی 22 بهمن ماه
  • تهیه ماهنامه نسیم به صورت ویژه دهه فجر
  • تهیه روز شمار پیروزی انقلاب اسلامی
  • تهیه تراکت و بروشور و روزنامه دیواری به مناسبت دهه مبارک فجر
  • فضا سازی کانون جهت استقبال از دهه مبارک فجر

ماهنامه نسیم کانون بهمن ماه 88

مناجات

خدایا، قلب شوریده مرا به شیرینی عشق ازلی ات مهمان کن! من برای عاشق شدن به یک گوشه چشم تو نیاز دارم و برای رها شدن از قفسهای سرد و تکراری به آغوش دنج و ابریشمی تو.

هر وقت دلم برایت تنگ می شود، کلمات سر به زیر را گرد می آورم و از آنها ابری انبوه می سازم. آنگاه با چتری از مهتاب زیر باران مترنم یاد تو می ایستم. هر قطره کلمه ای است و هر کلمه، یکی از هزاران نام تو.

خدایا دوست دارم پروانه باشم و مدام از دست شیطان بگریزم و بر شانه برهنه فرشتگان بنشینم. دوست دارم روحم را از گناهان ریز و درشت بتکانم و در آینه های بی ریای ابدیت کنار تو عکسی به یادگار بگیرم. دوست دارم پا به پای جاده های مستقیم وحی به سوی تو بدوم.

خدایا، اگر گاهی دیوارها را دوست داشته ام، به خاطر پنجره هایی است که بر سینه دارند و اگر گاهی خارها را نوازش کرده ام، به خاطر همسایگی شان به گل سرخ است. خدایا، لب به ستایش چشمهای بسته می گشایم، چون خواب تو را می بینند و در آخرین ایستگاه، ساعتها به انتظار آمدن قطارهای قدیمی می مانم، چون خاطرات تازه تو را به سویم می آورند.

خدایا، من به دنیا آمده ام که عاشق تو باشم و به هر چیزی که رنگ و بویی از تو دارد، عشق بورزم. پس یک روز عاشق مدادهای رنگی ام که می توانند در غیبت ستاره ها، آسمان را پر از شقایق و فانوس کنند و روزی عاشق گیسوانی که بی واسطه به سمت تو می وزند و روز سوم عاشق عطرهایی که در بالهای پرندگان موج می زنند.

خدایا، می دانم که سکوت از هزار مصرع شعر بهتر است، اما دلم می خواهد صدایم را بشنوی و دارچین و درختان پرتقال را در طنین آن ببینی.

خدایا، تو را به پیچکها و سنجاقکها قسم، مرا به کوهپایه های ملکوت دعوت کن و اجازه بده روی گلدسته های تو به آواز بخوانم. بگذار با کجاوه شیشه ای دعا به عرش بیایم و آیه های سپید معصومیت را تلاوت کنم.

ماهنامه نسیم کانون بهمن ماه 88

راه های پیشگیری از اضطراب امتحان در میان دانش آموزان

توقعات واقع گرایانه داشته باشید ولی هنگامی که دانش آموزان آنطور که باید و شاید خوب عمل نمی کنند از نشان دادن واکنش افراطی بپرهیزید. اگر دانش آموزان برای درس خواندن حداکثر سعی خود را به کار می گیرند آنها را تشویق کنید وبه آنها جایزه بدهید حتی اگر نمراتشان به اندازه تلاششان خوب نباشد. برای اینکه به دانش آموزان کمک کنید تا بر احساس تشویش و نگرانی قبل از امتحان فائق آیند اطمینان یابید که به خوبی درس خوانده اند و آماده ی امتحان هستند.

به دانش آموزان کمک کنید تا برنامه ی درسی خوبی تنظیم کنند. وقتی امتحانی در پیش است دانش آموزان را تشویق کنید تا یک برنامه درسی برای خود بنویسند تا بتوانند زودتر از موعد خود را برای امتحان آماده کنند.

به دانش آموزان کمک کنید تا مهارت های مطالعه را بیاموزند. علامت گذاری نکات مهم، یادداشت برداری و روشهای خاص مطالعه را به آنها یاد بدهید.

هدف امتحان باید ارزیابی دانسته های دانش آموزان باشد نه نادانسته های آنان.

در ارزشیابی میزان یادگیری دانش آموزان نباید فقط نمره ی امتحان را ملاک و معیار قرار دهید از شیوه هایی چون تحقیق، کنفرانس، ارزیابی های شفاهی و... نیز استفاده کنید.

قبل از امتحان اصلی از امتحانات فرض و آزمایش به منظور آشنا سازی به سوالات و نحوه ی امتحان استفاده کنید این امر کمک می کند تا هم میزان اضطراب دانش آموزان را نسبت به امتحان اصلی پیش بینی کنیم و هم به تدریج اضطراب آنها را کاهش داده و میزان اعتماد به نفس شان را بالا ببریم.

از برگزاری امتحانات با وقت بسیار اندک خودداری کنید.

بهتر است ترتیب سوالات از ساده به دشوار باشند تا دانش آموزان با پاسخ به سوالات آسان انگیزه و دلگرمی لازم را به دست آورند.

بهتر است به دانش آموزان توصیه کنید که در ابتدای جلسه به همه ی سوالات امتحان نگاه نکنند و سوال به سوال جلو بروند و پاسخ دهند.

از طرح سوالاتی که کاملا جنبه ی حفظ کردنی دارند حتی الامکان اجتناب نمایید.

سوالات را باید به صورتی تنظیم کنید که دانش آموزان فرصت به کار بستن معلومات خود را در موقعیت های دیگر داشته باشند.

سوالات باید خوانا، روشن، صریح، قابل فهم، بینیاز از تعبیر و تفسیر باشد چرا که هر گونه ابهام در سوالات مطرح شده می تواند موجب تشدید اضطراب دانش آموزان شود.

خانم حکیمه حیدریان مدیر دبیرستان الزهرا گرمی، ماهنامه نسیم کانون بهمن ماه 88

فرازهایی از نهج البلاغه

از خطبه های آن حضرت است در مورد گزینش پیامبران

خداوند سبحان پیامبرانی از فرزندان آدم برگزید که در برنامه وحی، و امانتداری در ابلاغ رسالت از آنان پیمان گرفت، آن زمان که اکثر انسانها عهد خدا را به امور باطل تبدیل نموده، و به حق او جهل ورزیدند، و برای او از بتان همتا گرفتند، و شیاطین آنان را از معرفت به خداوند بازداشتند، و رابطه بندگی ایشان را با حق بریدند. پس خداوند رسولانش را برانگیخت، و پیامبرانش را به دنبال هم به سوی آنان گسیل داشت، تا ادای فطرت الهی را از مردم بخواهند، و نعمتهای فراموش شده او را به یادشان آرند و با ارائه دلایل بر آنان اتمام حجت کنند، و نیروهای پنهان عقول آنها را برانگیزانند، و نشانه های الهی را به آنان بنمایانند: از این بلند آسمان که بر بالای سرشان افراشته،و زمین که گهواره زیر پایشان نهاده، و معیشتهایی که آنان را زنده می دارد، و اجلهایی که ایشان را به دست مرگ می سپارد، و ناگواریهایی که آنان را به پیری می نشاند، و حوادثی که به دنبال هم بر آنان هجوم می آورد. خداوند سبحان بندگانش را بدون پیامبر، یا کتاب آسمانی، یا حجتی لازم، یا نشان دادن راه روشن رها نساخت.

پیامبرانی که کمی عددشان، و کثرت تکذیب کنندگانشان آنان را از تبلیغ باز نداشت؛ از پیامبر گذشته ای که او را از نام پیامبر آینده خبر دادند، و پیامبر آینده ای که پیامبر گذشته را معرفی کرد. بر این منوال قرنها گذشت، و روزگار سپری شد، پدران درگذشتند و فرزندان جای آنها را گرفتند. تا خداوند محمد رسول الله صلی الله علیه و آله را برای به انجام رساندن وعده اش، و به پایان بردن مقام نبوت مبعوث کرد، در حالی که قبولی رسالت او را از تمام انبیا گرفته بود، نشانه هایش روشن، و میلادش با عزت و کرامت بود. در آن روزگار اهل زمین مللی پراکنده، دارای خواسته هایی متفاوت، و روشهایی مختلف بودند، گروهی خدا را تشبیه به مخلوق کرده، عده  ای در نام او از حق منحرف بوده، و برخی غیر او را عبادت می نمودند. چنین مردمی را به وسیله پیامبر از گمراهی به هدایت رساند، و به سبب شخصیت او از چاه جهالت به در آورد. آن گاه لقایش را برای محمد (ص) اختیار کرد و جوار خود را برای او پسندید، با فراخواندنش از این دنیا به او اکرام نمود، و برای او فردوس اعلا را به جای قرین بودن به ابتلائات و سختیها برگزید، و  او را کریمانه به سوی خود برد  و آن حضرت هر آنچه را انبیاء گذشته در امت خود به ودیعت نهادند در میان شما به ودیعت نهاد، که پیامبران امتها را بدون راه روشن، و نشانه پابرجا، سرگردان و رها نگذاشتند.

تهیه و تنظیم: افسانه نوری، ماهنامه نسیم کانون بهمن ماه 88

امشب در رحمت به سماوات شده باز

میلاد با سعادت حضرت محمد مصطفی و امام صادق علیه السلام را به عموم دوستداران شان تبریک عرض می نمائیم.

از بام و در کعبه به گردون رسد آواز
کامشب در رحمت به سماوات شده باز
بت های حرم در حرم افتاده به سجده
ارواح رسل راست هزاران پر پرواز
کعبه زده بر عرش خدا کوس تفاخر
مکه شده زیبا دل افروز و سرافراز
جا دارد اگر در شرف و مجد و جلالت
امشب به سماوات کند خاک زمین ناز
از ریگ روان گشته روان چشمه ی توحید
یا کوه و چمن باز چو من نغمه کند ساز
دشت و در و بحر و برو، جن و بشر و حور
در مدح محمد همه گشتند هم آواز
هر ذره ی کوچک شده یک مهر جهان تاب
هر قطره ی ناچیز چو دریا کند اعجاز
جبرئیل سر شاخه ی طوبی چو قناری
در وصف محمد لب خود باز کند باز
جبرئیل چه آرد؟ چه بخواند؟ چه بگوید؟
جایی که خداوند به قرآن کند آغاز
خوبان دو عالم همه حیران محمد
یک حرف ز مدحش شده ما کان محمد
این است که برتر بود از وهم کمالش
جز ذات الهی همه مبهوت جلالش
رضوان شده دلداده ی مقداد و ابوذر
فردوس بود سائل درگاه بلالش
والله قسم نیست عجب گر لب دشمن
چون دوست ز هم بشکفد از خلق و خصالش
هرگز به نمازی نخورد مهر قبولی
هرگز، صلوات ار نفرستند به آلش
بی رهبریش خواهد اگر اوج بگیرد
حتی ملک العرش بسوزد پر و بالش
یوسف ببرد حسن خود از یادگر او را
یک منظره در خاطره افتد ز خیالش
این است همان مهر درخشنده که تا حشر
یک لحظه به دامن نرسد گرد زوالش
گل سبز شود از جگر شعله ی آتش
در وادی دوزخ فتد ار عکس جمالش
چون ذات خدای ازلی لیس کمثله
باید که بخوانیم فراتر زمثالش
ایجاد بود قبضه ای از خاک محمد
افلاک بود بسته به لولاک محمد
ای جان جهان بسته به یک نیم نگاهت
دل گشته چو گل سبز به خاک سر راهت
هم بام فلک پایگه قدر و جلالت
هم چشم ملک خاک قدم های سپاهت
عیسی به شمیم نفست روح گرفته
دل بسته دو صد یوسف صدیق به چاهت
دل های خدایی همه چون گوی به چوگان
ارواح مکرم همه درمانده ی جاهت
از عرش خداوند الی فرش، به هر آن
هستند همه عالم خلقت به پناهت
دائم صلوات از طرف خالق و خلقت
بر روی سفید تو و بر خال سیاهت
زیباتر و بالاتری از آنکه به بیتی
تشبیه به خورشید کنم یا که به ماهت
سوگند به چشمت که رسولان الهی
هستند به محشر همه مشتاق نگاهت
زیبد که کند ناز به گلخانه ی جنت
خاری که شود سبز در اطراف گیاهت
این نیست مقام تو که آدم به تو نازد
عالم به تو خلاق دو عالم به تو نازد

کارشناسی کانونهای فرهنگی و تربیتی استان

نام‏هاى ارکان کعبه

سید جواد مظلومى، مجله ی میقات حج شماره 50

خانه خدا، بنا به روایتى، به جهت چهارگوش بودنِ بنایش، به «کعبه» شهرت یافت(1) و هر یک از گوشه‏هاى آن «رکن» خوانده شد و از درون، زاویه‏هایش «کنج» نام گرفت.(2) گرچه ارکان، به ملاک‏هاى گوناگون، نام‏هاى مختلفى دارند، ولى گاه در نوشته‏هاى متفاوت و یا حتى در ضمن یک متن، عنوان واحدى به بیش از یک رکن اسناد داده شده است.

در این نوشته، پس از تبیین عناوین مورد اتفاق، به مهمترین و شایعترین اختلاف موجود نیز مى‏پردازیم و در نقل اقوال گوناگون، اشاره‏اى به برخى خطاهاى نادر هم خواهیم داشت.

رکن اسود؛ از آن روى که حجرالأسود در آن است، به این اسم خوانده شد و چون آغاز و انجام هر طوافى باید از امتداد حَجَر باشد و استلام حجرالأسود از آداب مشترک طواف در میان همه مذاهب اسلامى است؛ نام «رکن اسود» به صورت مکرّر در متون به کار رفته و همه بر مصداقى واحد دلالت دارند. حتى این کثرت استعمال به‏گونه‏اى است که هرگاه عنوان رکن به صورت مطلق و بدون انضمام قرینه‏اى به کار رود و منظور رکن خاطى باشد، به رکن اسود انصراف خواهد داشت(3) و حتى گاه خود حجرالأسود رکن خوانده شده است.(4)

نام‏هاى ارکان، به اعتبار جهات چهارگانه:

از آنجاکه رکن‏هاى چهارگانه کعبه، با اختلاف ناچیزى، در سمت جهات چهارگانه اصلى قرار دارد، هر رکن به اعتبار جهت جغرافیایى، نامى خاص گرفته است؛ یعنى رکن اسود که در سمت شرق واقع است، «رکن شرقى» نامیده شده و رکن‏هاى بعدى، به ترتیبى که در طواف پیموده مى‏شوند، رکن‏هاى شمالى، غربى و جنوبى نام گرفته‏اند.

ادامه مطلب ...

منابع طبیعی و اهمیت آن

با عنایت به نزدیکی هفته ی منابع طبیعی و روز درختکاری لازم دیدم مطالبی را در مورد اهمیت منابع طبیعی در وبلاگ درج نمایم هر چند به جد معتقدم حفاظت وحراست از منابع طبیعی مربوط به تمام طول سال بوده و مختص به این چند روز نمی باشد.

شما حتماً در طول زندگی در مجلات و کتاب‌ها خوانده‌اید و یا از اخبار، رادیو و تلویزیون راجع به بحران‌های تکرارشونده مطلع شده‌اید، بحران‌هایی از قبیل جنگ، انفجارات اتمی، انفجار جمعیت و ضایعات ناشی از آن مثل قحطی و گرسنگی و غیره. اینگونه بحران‌ها در مناطق مختلف کره زمین جملگی گواه بر صدمه‌خوردن محیط زیست انسان است. آلودگی آب و هوا خود شاهدی بر گسترش شهرنشین و این ضایعات دلیلی بر کاهش بیش از حد گونه‌های مفید گیاهی و جانوری است. محققینی که به این‌گونه مشکلات و مصائب توجه دارند و آنها که وضعیت ملت‌ها و رشد جمعیت جهان را دائماً مورد تجزیه و تحلیل قرار می‌دهند، خبر از گسترش اضطراب، عصبانیت و فشار روحی اقشار جامعه می‌دهند. هم‌اکنون کسی نمی‌تواند در مسئولیت مهم خود در حفظ محیط زیست در همه ابعادش شانه خالی کند. هیچ یک از ما نمی‌توانیم از جهانی که در آن زندگی می‌کنیم غافل باشیم.

برخی کشورها که دارای تکنولوژی پیشرفته هستند بین جمعیت کشور و منابع طبیعی تعادل مناسبی را به‌ وجود آورده‌اند و به عبارتی از منابع خود با تکنیک صحیح و علمی بهره‌برداری می‌کنند. نقاطی از دنیا که در آن خطر جنگ و جنگ‌افروزی وجود دارد، معمولاً نقاطی هستند که در آن منابع طبیعی با کمبود مواجه هستند و یا جاهایی هستند که تکنولوژی لازم برای بهره‌برداری از منابع طبیعی موجود نیست. این نقاط غالباً نواحی پرجمعیت جهان را شامل می‌شوند زیرا رشد جمعیت آنها از رشد تکنولوژی بیش‌تر است و میزان منابع طبیعی که می‌تواند در اختیار مردم قرار گیرد، قابل قبول نیست، همزمان با افزایش رشد جمعیت  و کم شدن منابع طبیعی خطر جنگ افزایش می یابد. هر راه حل ثابتی برای رفع مشکلات بین‌المللی باید تضمین کننده حفظ محیط زیست باشد و آن را ملحوظ دارد تا بتواند سلامت و سعادت زندگی مردم را تأمین و مشکل جمعیتی آنها را برطرف نماید. برای کشورهای پیشرفته که دارای تکنولوژی برتر هستند و مردم آنها با فراوانی مواد و مایحتاج مواجه‌اند و زندگیشان در حد لوکس است، بسیار مشکل است که بتوانند میزان بدی وضعیت موجود در سایر نقاط دنیا را تجسم کنند. فقط تعداد بسیار کمی هستندکه با محرومیت ثابت مردم در سایر نقاط دنیا آشنا هستند. کشورهای پیشرفته به رشد جمعیت خود توجه داشته، می‌دانند که رشد ممتد جمعیت چه هزینه‌هایی را دربر دارد و به همین دلیل قادر شده‌اند رشد جمعیت خود را کنترل نمایند.

کشورهای پیشرفته می‌توانند کارخانجات بیشتری داشته باشند و این فقط به قیمت افزایش آلودگی آب و هوا است. آنها می‌توانند ماشین‌های بیشتری داشته باشند، ولی به قیمت انبوهی ترافیک در شهرها و افزایش شاهراه ها. آنها می‌توانند مسافرت خود را در اتوبان ها زیاد کنند ولی به قیمت افزایش اتوبان ها که خود جای اراضی کشاورزی و منابع طبیعی را اشغال می‌کند. آب و هوا زمانی تمیز و ارزان قیمت بودند، ولی امروزه آلوده و گران می‌باشند. زمین زمانی ارزان قیمت و سهل‌الوصول بود، ولی امروزه مشکل می‌توان فضایی را با قیمت ارزان تهیه نمود که از نظر حفظ منابع طبیعی منحصر به فرد باشد و جایی برای تفریح و تنفس اهالی شهرها باشد.

امروزه این واقعیت به حقیقت پیوسته است که نمی‌توان رشد جمعیت بیش از حد در کشورهای محروم و قحطی‌زده را از نظر دور داشت و آن را نادیده گرفت. این ادعا که می‌توان مسأله سایر ملل را نادیده گرفت به قول جامعه‌شناس معروف Paul Ehrlich مثل این است که بگوئیم مسافری در یک قایق که انتهای قایقش در آب فرو رفته می‌تواند خود را به سلامت از مرگ برهاند. ما همگی سرنشینان کره پرجمعیتی هستیم در جهان واحد و توجه به محیط زندگی بشر باید مورد توجه همگی باشد.

در زمانی نه چندان دور که جهان بزرگ و جمعیت آن بالنسبه کم بود بشر می‌توانست در اعمال خود اشتباهات بزرگی را مرتکب شود بدون اینکه به محیط زیست لطمه جدی وارد گردد. اگر جنگلی نابود می‌شد و یا مرتع و علفزاری به بیابان تبدیل می‌شد، هنوز هزاران جنگل و چمنزار دست نخورده وجود داشت. امروزه جهان کوچک و جمعیت آن بسیار زیاد است و هرگونه اشتباهی غیر قابل جبران است. هرگونه اشتباهی در رابطه با محیط زیست و تأمین مجدد آن بسیار پرهزینه است، تلاش و تقلا برای حفاظت از محیط زیست چیزی است که باعث رشد و ارتقاء می‌شود و سعادت کامل افراد را تضمین می‌کند. بشر باید در طبیعت به گونه‌ای عمل کند تا ضمن تهیه غذا و تأمین زندگی که برایش اساسی هستند، آن را در حد اعلا حفظ نماید. طبیعتی سرشار از فضا برای جابجایی، سرزمین طبیعی برای گردش کردن، مناظر طبیعی برای تحسین کردن و جانوران وحشی برای مشاهده، مطالعه، شکار و غیره....

امروزه باید تصمیمات مفید خود را در رابطه با حفظ کیفیت محیط زیست سریعاً به مرحله اجراء درآوریم. اگر بیش از این منتظر بمانیم ممکن است موقعیت مناسب را از دست داده و محدودیت های زیادی در رفتار با طبیعت ایجاد گردد، هدف ما این نیست که فقط راه‌حل ساده‌ای برای محیط زیست انتخاب و معرفی کنیم. برای بسیاری از مشکلات هم‌اکنون هیچ راه‌حلی نداریم و تنها کاری که اکنون می‌توانیم در رابطه با حفظ محیط زیست بطور قاطع انجام دهیم، حفاظت از آن با محدود کردن رشد بیشتر جمعیت است. سایر راه‌حل ها یعنی افزایش تولیدات از طبیعت برای تغذیه نسل بشر و غیره موقعیت را خراب تر می‌کند. قبل از اینکه موقعیت از این هم خراب تر شود و جهانی خلق کنیم که دیگر نسل بشر قادر به ادامه زندگی در آن نباشد، باید به فکر چاره باشیم و وارد عمل شویم.

منابع طبیعی، مواد، سرزمین و موجودات زنده‌ای هستند که بویژه در فرهنگ انسانی مفید و ارزشمند هستند. امروزه همه چیزهای موجود، روی کره زمین از یخهای قطبی گرفته تا قلل کوه های استوایی و اعماق دریاها برای انسان ارزشمند بوده و در نتیجه جزء منابع طبیعی محسوب می‌گردند.

منابع طبیعی را به دو دسته کل تقسیم می‌کنند. یکی منابع تجدید شونده و دیگری منابع غیرقابل تجدید. مطالعات اخیر نشان داده است که حد و مرز بین این دو کاملاً مشخص نیست و این خود از اهمیت این تقسیم‌بندی می‌کاهد. منابع تجدیدشونده همان منابع زنده هستند مانند جنگل ها، مراتع، آبزیان، خاک و...، منابع طبیعی غیرقابل تجدید، اشیاء بی‌جان مثل معادن و سوخت‌های فسیلی هستند.

اختلاف بین این دو دسته از منابع بسیار مهم هستند. منابع زنده قادر به تکثیر، تولید مثل، افزایش و جابجایی هستند. اگر از این منابع بطور صحیح استفاده شود می توانیم سال های سال ازآنها بهره‌برداری کنیم بدون اینکه لطمه‌ای به آنها واردآید. منابع غیرقابل تجدید به خودی خود جابجا نمی‌شوند و مدت زمان جابجایی آنها آنقدر طولانی و به نسبت کم است که در زمان حیات انسان قابل رؤیت نیست. توده‌های آهن یا منابع نفت رشد نمی‌کنند. وقتی یک منبع مرده مورد مصرف و استفاده قرار گرفت از دست رفته و ما باید چیز دیگری را جایگزین آن کنیم و یا اینکه بدون وجودآن به زندگی ادامه دهیم.

دومین اختلاف مهم این دو منابع در این است که منابع زنده به هم پیوسته و وابسته‌اند. اگر جنگلی را بطور یکسره قطع کنیم نه تنها درختان از بین می‌روند بلکه به خاک هم صدمه وارد می‌گردد. نسبت های آبی منطقه تغییر می‌‌کند. زندگی ماهیان در نهرها و رودخانه‌ها و زندگی جانداران در خشکی تخریب و یا ممکن است بطور چشمگیری تغییر یابد. پس منابع زنده در هر ناحیه‌ای به همدیگر گره خورده و عجین هستند چنانچه به یکی لطمه وارد شود به سایرین نیز وارد می‌گردد. در منابع غیرقابل تجدید این طور نیست، استخراج زغال‌سنگ در یک ناحیه ضرورتاً تأثیری بر سایر ذخایر ندارد.

هنگامی که ما زغال سنگ یا نفت را برای سوختن مصرف می‌کنیم جنگل محفوظ می‌ماند، ولی همزمان هوا آلوده‌تر می‌شود به نحوی که رشد نباتات و حیوانات ممکن است به مخاطره افتد. امروزه معلوم شده که بسیاری از منابع از جمله اکسیژن موجود در هوا، نفت و زغال‌سنگ موجود در زمین نتیجه‌ای از فعالیت موجودات زنده است و به آنها وابسته‌ است. منابع طبیعی غیرقابل تجدید دائماً در حال کاهش و تنزل هستند و با افزایش رشد جمعیت توسط بشر بطور بیرحمانه مصرف می‌شوند. بایستی در استخراج و مصرف آنها جانب احتیاط را حفظ نموده و از ضایعات و فضولات آنها جلوگیری نمود. با اعمال اینگونه مدیریت بهره‌برداری از منابع امکان عرضه آن برای مدت زمان طولانی میسر است و بالعکس اگر با بی‌احتیاط همه آنها را مصرف کنیم بزودی شاهد زوال و پایان آنها خواهیم‌ بود.

فرازی از صحیفه سجادیه

خداوندا! بر محمد و خاندانش درود و رحمت فرست و ایمانم را کامل ترین ایمان بگردان و یقینم را برترین یقین قرار ده و نیتم را نیکوترین نیت ها به پایان رسان و عملم را خوب ترین عمل قرار ده.

پروردگارا! نیتم را به لطف خود کامل و خالص گردان و یقینم را به آن چیزی که نزد توست، صحیح فرما، کارهای ناپسندم را با قدرت خود اصلاح کن.

خداوندا! بر محمد و خاندانش درود و رحمت بفرست و مرا کفایت کن از چیزی که مرا از اهتمام به تو باز می دارد و مرا در کاری بگمار که فردا در مورد آن سوال می کنی و روزگار مرا در آن چیزی که مرا به خاطر آن آفریده ای، صرف کن و مرا بی نیاز گردان و رزق و روزی ات را برای من وسیع کن و به چشمداشت گرفتارم مکن و عزیزم ساز و مبتلای به کبرم منما و مرا بنده خود ساز و عبادتم را با عجب و خودپسندی فاسد مکن و خیر مردم را  به دست من قرار ده و به وسیله منت گذاری باطل مکن و اخلاق عالی را به من هدیه کن و مرا از فخر فروشی نگاه دار.